Vad tror ni om det? Tänkte mig att man slipper få in iskall luft i verkstan och dammet på samma gång? Ngn som gjort något liknande?
 
Varför inte bägge utomhus i ett isolerat utrymme?
Lägre ljudnivå både inom- och utomhus.
Min bror håller på och gör en sån lösning.
På vintern kommer han låta luften gå tillbaka in i verkstan genom ett extra filter.
 
Nu känns det som att jag inte hänger med riktigt...

Men visst är det så att filtersäcken är sista stadiet i ett damm-/spånhanteringssystem? Dvs där blåser man ut filtrerad och helst ren luft. Om man då placerar säcken utanför lokalen så har vi utsuget i ett uppvärmt utrymme och utblåset utanför det utrymmet vilket resulterar i att man suger ut uppvärmd luft med damm och spån inne i lokalen och blåser ut den via filtersäcken utomhus. Vakuum lär ju inte uppstå utan ren men kall luft sugs in i lokalen som på kort tid blir skitkall.

Eller missförstod jag det hela — det vore inte första gången...

//Ronnie
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Nu känns det som att jag inte hänger med riktigt...

Men visst är det så att filtersäcken är sista stadiet i ett damm-/spånhanteringssystem? Dvs där blåser man ut filtrerad och helst ren luft. Om man då placerar säcken utanför lokalen så har vi utsuget i ett uppvärmt utrymme och utblåset utanför det utrymmet vilket resulterar i att man suger ut uppvärmd luft med damm och spån inne i lokalen och blåser ut den via filtersäcken utomhus. Vakuum lär ju inte uppstå utan ren men kall luft sugs in i lokalen som på kort tid blir skitkall.

Eller missförstod jag det hela — det vore inte första gången...

//Ronnie
Finns det inga varianter som fungerar typ som en cyklon med motorn sist?
 
Ja alltså ni märker ju nivån på kunskaperna ;) jag vill nämligen inte bygga ngt utomhus annat än kanske ett litet tak el dyligt för spånsamligen.

Men det kanske bara är drömmar?
 
Gällande filter så finns det ju olika kvaliteter.
En spånsug med vanlig säck placerar jag också helst utomhus eftersom dom små partiklarna passerar igenom.
Med ett bättre filter blir luften också bättre förstås.
Så med säcken utomhus så får du , som du säger, kall luft in på vintern. Därav mitt förslag med isolerat utrymme utanför verkstan.
 
Du kan ju ha hela spånsugen i ett utrymme utanför lokalen, ha ett patronfilter på den och blåsa tillbaka den rena luften till snickeriet.

//Ronnie
 
Nja, inte direkt drömmar, en lösning borde gå att finna. Själva spånsäcken bör helst vara i ett slutet utrymme för att undvika värmeförluster och luftutbyte. Först en spånmotor som blåser ut genom ett rör till ett cyklon/cyclofilter där spånen faller ner i en säck som står i en sluten låda och luften fortsätter sedan tillbaka i lokalen via ett returrör som bör ha ett dammfilter som tar hand om återstående damm.
Ska du vara riktigt energibesparande så isolerar du ventilationsrören också.
 
Om luften skall tillbaka efter att ha passerat genom ett eller flera filtersystem. Varför då inte ha hela anläggningen inomhus?. Patronfilter som någon nämnde är rätt bra. Har man takhöjd så det räcker skulle man kunna ha två sådana i serie. Det första i en tät låda med inspektionslucka med det andra ovanpå. En AF22 från Felder borde vara en rimlig grund för ett sådant system i ett hobby-snickeri.

mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.