Hej.
Jag eldar med vanligt sågspån i min brännare.
Hämtar det i lösvikt på kärra.
Kärran parkeras vägg i vägg med pannrummet och som det är nu öser jag med en hink.
Han som bodde här innan mig hade en spannmålsskruv genom väggen, men jag tyckte inte alls att det var något vidare, så nu funderar jag på att köpa en spånsug.
Slangens längd borde bli ca 3meter.
Och sugen är tänkt att monteras i pannrummet ovanför behållaren för spånet. (dock beroende på konstruktion av sug)

Någon som har tips på vad som fungerar (om det finns något som fungerar?!)d^_^bq(;^;)p
 
Det är inte bara att köra slangen rakt i spånet, det måste in en hel del luft också så det tar sin lilla tid.

Tömmer du hela kärran på en gång? är det traktorkärra med tipp? Varför gick det dåligt med skruven?

Protte
 
jag har samma tankar om flis. såg en traktordriven spån/flis sug på blocket för 850 spänn. och funderar på om det fungerar att suga in flisen från lastbilen. ett problem med att suga är -tror jag, är att det blir lätt stopp om man låter slangen svälja ihjäl sig. o då tar det massa tid att få bort proppen. sen jag som har flis då kanske det blir massa stopp i fläkten. skulle vara kul att prova dock. det var ju ingen hemmansköp att köpa den där sugan jag såg. man kanske skulle prova.
 
Jag har erfarenhet från att blåsa in flis och det kan sägas att det går åt väldigt mycket energi i förhållande till hur mycket man kan transportera via rör med fläkt. Dessutom tar det länge, materialet dammar ner överallt och ljudnivån är otroligt hög. Det går betydligt snabbare att skruva materialet med stor skruvdiameter och hög hastighet, men det ska givetvis vara praktiskt genomförbart. I länder där fliseldning är mer vanligt finns leverantörer som har smarta lösningar för att blåsa in bränsle och ofta i kombination med en mindre tippficka. I den ligger en skruv på ett par meter som matar in till en fläkt och därifrån kan de blåsa ganska långa sträckor. Lastbilen/traktorvagnen tippar ner till den mindre fickan i ett kontrollerat flöde så det inte svämmar över.

Det finns även andra lösningar som de har, bl.a att suga direkt från lastbil. Men det jag ville ha sagt är att det kräver rejäla doningar (i alla fall för flis) och ändå tar det länge att få in bränslet. Finns en bra video på tuben där man tydligt kan se detta. Ska se ifall jag hittar igen den så lägger jag upp den här senare.
 
Jo tack, vet att det går segt att suga och att det lär in en del luft.
Det är en vanlig bilkärra som det sitter höga lämmar på.
Fyller bara på min burk på 400liter. Kommer väl bli en 400 liter om dagen i vinter skulle jag tro.

Det som var tokigt med skruven var helt enkelt att kärran var tvungen att stå mitt i garaget då. Sen skotta ner i en behållare för att sedan skruvas in till pannrummet och burken.
Sen står första behållaren väldigt tokigt till, just över den enda golvbrunnen i ett 4 bils garage.
Dock hade jag planer på att investera i en skruv till. Att ha en gå ner i kärran som skruvar upp till en annan som går genom väggen till burken.

En böjlig skruv hade varit bäst, men det finns tydligen ingen som fungerar för sågspån.
 
fan att jag inte köpte den där skruven jag såg med 50 cm diameter. blä. men det kanske dyker upp fler. kanske. men om man bara suger direkt från flaket genom en väg o ner där typ 4-5 meter totalt kan det funka? eller är det åt skogen... eller en hökanon hur funkar dom till grov flis???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.