Postar här då det handlar om ett stenhus men det är mycket annat som jag funderar på:

Vi planerar ett nybygge i Spanien och kommer att använda svensk byggteknik (den spanska är inte jätteimponerande). Klimatet är annorlunda och det dyker upp en hel del frågor här. Vi har en mycket varm sommar då kylbehov finns och en mild vinter där det kan gå ner mot ensiffrigt i temperatur på natten men aldrig minus. Hög luftfuktighet. Målet är att bygga ett nollenergihus med en bra inomhusmiljö. Nu kommer funderingarna som jag öppnar för diskussion.

1 Isolering och U-värde. Hur mycket krut ska man lägga ner? Här isoleras även mot värme.

2 Tätt hus. Ingen kunskap att bygga tätt och styra ventilation finns. Problem med fönster och dörrar som inte alls är speciellt täta. (Ventilation finns knappt alls i hus här nere)

3 Uppvärmning och kylning. Vattenburen golvvärme på isolerad platta. Bergvärme för både värme och kylning är en tanke. Solpaneler måste enligt lag användas vid nybygge och det ska vi naturligtvis ha. Uppvärmd pool finns med i detta system också.

Har många funderingar men det här är väl de viktigaste. Här nere finns knappt ventilation, måttlig kunskap om isolering och att tänka nytt är svårt här nere.....

Tacksam för alla råd o funderingar!
 
Är det verkligen smart att använda "svensk" byggteknik för ett hus i ett helt annat klimat och byggtraditioner?
46.000.000 spanjorer måste väl kunnat hitta en bra byggteknik för sitt klimat och förutsättningar.
 
Nej Nimajneb. I södra spanien bygger man inte speciellt bra. Annorlunda i norra Spanien. Som svensk är hemmet viktigt och jag vill ha en bra inomhusmiljö. Man kan lätt förledas att tro att det inte spelar så stor roll när solen skiner men på vintern fryser man häcken av sig här. Hursom, ska inte gnälla på spanjorerna här utan vill få input vilka delar man ska ta till sig från svensk byggteknik.
 
Hej Solbygg,
mina svärföräldrar har byggt hus i Spanien så lite inblick har man ju fått där,
du gör nog helt rätt i att inte använda Spansk byggteknik rakt av.
Utan basera istället bygget på svensk teknik & anpassa till klimatet.

1) Är det i Malaga du kommer att bygga?
Kan du få tag i klimatdata för området, annars blir
energiberäkningarmm baserade på uppskattningar.
2) Tätt hus, FTX med kyl-/värmeåtervinning känns som en bra idé,
tänk på kondensisolerade kanaler!
3) Bergvärme, med frikyla via separat vattenburet kylbatteri med fläkt känns som en bra idè.
Golvvärme, billigt & bra komfort, speciellt då klinker är standard som golvmaterial där nere,
tänk på att tex. Uponor har andra dimensioner på kopplingar mm i Spanien än Sverige,
det går inte att köpa i Sverige & komplettera där nere, utan bara att skicka efter hemifrån...

Svärföräldrarnas hus är byggt med som dubbelmur med en Styrolit-skiva emellan,
det känns spontant som en vettig konstruktion.
-Tänk på att täta alla skarvar & genomföringar för att minska problem med småkryp, främst myror.
-Tätskikt i badrum kan ju vara en bra idé (dock ej hela rummet?)
i deras hus fanns inget tätskikt i badrummet,
vattnet sögs in i väggen & det blev fläckar på väggen i trapphuset bredvid...
-Kul projekt, bolla fler funderingar med oss!
 
  • Gilla
solbygg
  • Laddar…
C
Och vad tänker du använda dig av för hantverkare? Lokalt folk?

Viktigt,viktigt....

O tillgången på det material du vill ha?

Vi bor på Tenerife......bara i en lägenhet som totalrenoverats o då menar jag totalrenoverats.Alla möjliga grejor har vi fraktat ned hit... O.k. det är en ö utanför Afrika o inte samma snäva tillgång på material, men ändå....
 
C
Vad jag menade var att vi härnere har snävare tillgång på material...:)
 
Jo vi ska bygga i Malaga. Subtropiskt klimat. Klimatdata borde väl kunna gå att få tag på. Både Thermia o Nibe finns representerat här så det kan ju vara en idé att använda någon av dessa som leverantör. Tätt hus var ju tanken och svaga länken här är väl fönster och dörrar. Det blir gärna lite uterum av hela huset. Konceptet tätt hus som ventileras är inte riktigt förankrat här....

Jag jobbar inom byggbranschen själv och har inga problem att hitta rätt folk i Sverige men känns som att det till många moment ska kunna gå att använda lokala företag. De kan bevisligen mura och gjuta även om det sker enligt principen massor av betong o armering så blir det bra.

Grundläggning som vi är vana är inte lätt att få förståelse för har jag märkt. Kappilärbrytande skikt och dränering är inte en standardlösning kan man säga. Till saken hör att allt materiel finns här i princip (dock ej isodrän och motsvarande). En fråga jag ska reda ut är jordbävningsrisk och krav på byggnader. Utan att vara expert på detta vet jag inte om massa extra betong löser detta.

Nu finns en lag om att alla fastigheter ska energideklareras så det går nog framåt här också. Den stora frågan är hur mycket krut man ska lägga på isolering. Vi har ju inte minusgrader här. Ventilation, uppvärmning och isolering är nog det man måste ha bäst koll på, finns inte alls med som vi förväntar oss ens i ett nybyggt hus.

Som kuriosa kan jag nämna att jag var inne i en lägenhet här byggd för 5 år sedan av en erkänt duktig byggare. Prislapp på denna runt 600.000 euro och jättefina materialval. Ingen ventilation någonstans. Öppna fönster är det som gäller.

Det är lätt att bli irriterad när man kommer in i dessa hus och lägenheter med svenska ögon men det gäller att slå det ifrån sig. Gör man rätt från början behöver det inte bli så mycket dyrare. Några lager frigolit i botten i stället för de där extra kubiken betong tex.

Tack för inlägg så här långt. Kom gärna med mer funderingar och åsikter.
 
solbygg skrev:
3 Uppvärmning och kylning. Vattenburen golvvärme på isolerad platta. Bergvärme för både värme och kylning är en tanke. Solpaneler måste enligt lag användas vid nybygge och det ska vi naturligtvis ha. Uppvärmd pool finns med i detta system också.
Första tanken är: både och! Solcellspaneler för el till kyla, och vanliga solfångare för varmvatten, och uppvärmning av poolen.

Är bergvärme verkligen ekonomiskt motiverat, vid det låga värmebehovet?
(Dvs finns det inte bättre lösningar för kyla?)
 
Bara en liten fundering, om man nu har en pool som står utomhus (antar jag) Skulle du inte kunna isolera den ordentligt och använda den som acktank under vintern. eftersom du kommer ha solvärme som värmer poolen kanske du redan har en del av detta på plats. Men den kommer kanske hålla en för låg temperatur
 
Ja frågan är om det är ekonomiskt motiverat att installera bergvärme. Vet inte om det finns andra alternativ att lösa kylfrågan. Kanske bara att sluta gnälla på värmen och stå ut i augusti......

Vilket alternativ ska man gå på annars? Frånluftsvärme med acctankar och solvärme? Att använda poolen som magasin tror jag faller på den låga tempen.

Funderar vidare och tar tacksamt emot tips, råd o allmänna funderingar
 
Borde det inte vara enklast och billigast med luft-luft-värmepump för värme och kyla? De borde funka optimalt vid de utetemperaturerna. Fast då får man inte golvvärme under klinkern förstås.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Borde det inte vara enklast och billigast med luft-luft-värmepump för värme och kyla? De borde funka optimalt vid de utetemperaturerna. Fast då får man inte golvvärme under klinkern förstås.
Luft-vattenpump är ju effektiv därnere och billig i inköp och installation.

( Llvp kostar inte mycket heller, fanns(finns?) de som importerade Panasonic från Spanien och sålde med bra vinst i Sverige för ca8000kr.)
 
Vill ju gärna ha vattenburen värme i golven...En hel del stengolv blir det väl även om jag nog gärna vill svenska till det med trägolv också. Tycker om att ta av mig skorna inne...

Ser ett problem med spanska fönster om jag ska få ett tätt hus. Mycket uterumskänsla i fönster och fönsterpartier. Inte helt tätt någostans känns det som.

Just det, en braskamin ska jag ha! Den har nog mer mysfaktorbetydelse än något annat.
 
Det låter som om du borde bygga här hemma i Sverige i stället ;)
 
  • Gilla
solbygg
  • Laddar…
Har jag gjort en gång....byggde även en pool...Sedan tröttnade jag på vinter och minusgrader.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.