Hej,

Håller på att renovera badrum och har läst en del trådar om spånskivor och fuktrörelser men inte hittat något direkt svar på min fråga. Detta gäller undergolvet vilket beläggs med 22 mm spånskivor på bjälklaget.

Min fråga:
Är det verkligen nödvändigt att ha ett avstånd (rörelsefog) mot väggarna när man har cc-avstånd på max 30 cm (har byggt på med nytt bjälklag på gamla skeva bjälkar som antagligen blivit så pga att huset satt sig, så det blir mer eller mindre pepprat med bjälkar)? Spånskivorna både limmas och skruvas? Tas inte all rörelse upp då?

Vill även passa på att fråga om det verkligen är nödvändigt med V313-skivor? GVK som jag följer har halvt om halvt medgivit att det är overkill när man har både flytspackel och tätskikt. Jag har även pratat med kakelkillar som också anser det vara onödigt. Har köpt mina på BYGGMAX och vet inte vilken typ det är annat än att leverantör är Moelven.

MVH
gotmafr
 
Jag har ställt samma fråga till mig själv, och eftersom det inte handlar om flytande golv, ser jag ingen anledning till att behöva använda rörelsefogar.
Jag hittade en anvisning som gällde golvspånskivor, och där nämnde man inget om rörelsefogar på skruvade och limmade golv.
Tyvärr kan jag inte kommentera v313-skivor, vet inget om dem.
 
V313 skivor är bara en rekommendation från bkr att ha, inget krav, dvs vanliga golvspån duger gott.
 
P50 heter väl? De fukttåliga mig veterligen svåra att få tag i och närmre 3x priset, körde själv med vanliga iom att jag gjöt flytande i en plast.
 
B
fukttröga skiver!!!
 
henke:Gogrejjern det när man vill lyxa på! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.