Hej!
Håller på att renovera en toalett. Har tidigare byggt ett badrum enligt BKR:s regler och det har gått bra (hittills!). Har nu suttit och läst deras nya regler (BBV 10:1). Som jag har förstått det så på min toalett som enbart har toalett, handfat och tvättmaskin så behöver jag nu endast godkänt tätskikt på golv + att det ska dras upp 50 mm på vägg. För att slippa köpa dyra skivor och tätskikt till väggarna tänkte jag nu sätta spånskivor på väggarna.Då vi ska ha panel i rummet förenklar detta avsevärt då jag bara spikar panelen rakt på spånet. Tanken är då även att sätta plast innanför spånskivan som ångspärr(2 ytterväggar).
Frågorna då:
Kan jag ha spånskivor på väggarna och vad tror ni om det?
Kan jag dra upp tätskikt på spånskivorna?
Tips och idéer?

Toaletten kommer att ha en fuktstyrd fläkt installerad.

Tack på förhand!

/Peter
 
Skall säkert fungera bra men själv är jag ju lite anti mot spån och hade hellre valt OSB som iaf är liiite tåligare.
 
Tack, jag kör på OSB!

MVH

Peter
 
Funkar det att fästa tätskiktet på OSB? Dom är ju feta och i princip omöjliga att måla.
 
En förutsättning innan du kan tätskikta är ju att montera upp godkända våtrumsskivor utanpå naturligtvis.

INGET tätskikt direkt på träfiberskiva !!
 
Måste det verkligen vara våtrumsskiva? Golvet är ju alltid zon 1 men man kan ha kartongklädda skivorp å vägarna om de är zon 2....om man då alltid måste dra upp tätskiktet 50 mm borde det utesluta kortongklädda skivor i alla lägen??
 
Ok... helt ok att ha kartongbeklädd gips i vissa lägen men absolut inte bara träfiberskiva.

Dock blandar jag aldrig in gips i de badrum jag gör eftersom det är mer strul att räkna ut var vilket är ok och det är ofta så liten yta som blir ok med kartongbeklädd gips, om ens någon...

Att dra upp tätskiktet 50mm på väggarna betyder inte att det utesluter kartongbeklädd gips på väggarna.
 
Redigerat:
Då är vi på samma spår. På en liten toa kan man kanske vara lite mindre BKR-hysterisk.... Det borde ju innebära att man kan bygga med spån om man gillar det eller OSB (vilket jag gillar) och sedan sätta gips för att sedan köra tätskiktet fem centimeter på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.