Vi bor i ett Älvsbyhus och de sätter som bekant spånskivor på väggarna istället för gips, något som förvånar många. Nu när vi byggde färdigt våran övervåning stod jag i valet och kvalet om jag skulle välja gips eller spån på väggarna.

Försökte avväga för och nackdelar med de olika valen, var också inne på att kombinera dessa material (dubbla skivor) eftersom det verkar populärt. Detta gjorde vi f.ö. i badrummet.

I slutändan blev ändå valet att köra med samma material som på nedervåningen, d.v.s. 12 mm spånskivor. 1) För att jag gillar att det är enkelt att sätta upp saker på väggarna och 2) för att det blir samma i hela huset. Eftersom de tidigare husen vi bott i har varit försedda med gips på innerväggarna har jag mest erfarenhet av gips. Men har under de 2 åren vi bott i nuvarande hus varit supernöjda med träskivorna.

Jag är faktiskt förvånad att träskivor nästan är helt borta idag men det kanske finns fler anledningar än de jag lyckats få reda på.
 
Jag kan tycka att gips vore att föredra då spånplatta kan brinna. Jag har tidigare hört att Älvsbyhus har spån i stället för gips och då förvånats. Kanske finns det en förklaring?

Mvh
Thomas
 
Varför inte spån/OSB + gips som många trådar här tar upp 8) så kan man skruva upp tavlorna ;)
 
Benno. skrev:
Spånskivor krymper och sväller med årstiderna och ger sprickor i tapeterna.
Tror inte det, va? Då skulle ju alla med Älvsbyhus ha sprickor med 120 cm mellanrum på väggarna och det verkar inte troligt. :)

Har själv spånskivor i vissa rum och gips i andra. Det idealiska är nog som tidigare nämnts spån/osb + ett lager gips ytterst. På så sätt får man mest nytta av båda skivornas egenskaper.

Till sist: man kan faktiskt sätta upp tavlor i en gipsvägg med småspik. Om inte tavlorna väger allt för mycket vill säga. ;D
 
SnickarPelle skrev:
Varför inte spån/OSB + gips som många trådar här tar upp  8) så kan man skruva upp tavlorna  ;)
Ja, det kanske är det bästa valet, körde med detta i blivande badrum på övervåningen. Att jag sedan avstod från detta i övriga rum var nog mest av bekvämlighet. Med enkelskiva slipper jag krångel vi alla fönster och dörrar.
 
Benno. skrev:
Spånskivor krymper och sväller med årstiderna och ger sprickor i tapeterna.
Detta är förmodligen det vanligaste argumentet emot, frågan är om det stämmer. JLT förklaring är ju talande och gäller även för oss, vi har inte en enda sprick i tapeten på vår nedvåning (peppar-peppar) efter 2 år. Sprickor uppkommer väl snarare av sättningar och uppstår då i skarvarna oavsett skivmaterial.
 
Stötte på denna tråden när jag nu funderar på att bygga om lite invändigt i ett Älvsbyhus från 2007. Alla innerväggar är tapetserade eller målade spånskivor. Funderade då på att sätta spånskivor igen ist för gips pga att det är så mkt enklare att bara skruva fast saker med en träskruv ist för att krångla med gipsplugg som dessutom lämnar ett förhållandevis gigantiskt hål efter sig.

Kan bara upplysa om att ev sprickbildning efter 14 år är i princip obefintlig. Vist kan jag hitta nån hörna eller del ovan ett fönster som sprickigt men det beror troligen på rörelser i huset mer än att spånskivorna svält eller krympt. Men generellt är det snyggt o prydligt :)
 
Hur skarvas dessa spånskivor? Jag har provat att sätta spånskivor kant i kant. För det första är det ju krångligt att spackla in remsan. Den bygger ju utåt en hel del. För det andra så har nästan alla mina skarvar spruckit efter ett år. Men vid nyproduktion nu för tiden så kanske skarvarna är spåntade. Då kan man ju limma skarvarna.
 
Det finns ingen som sätter bara spån idag, så skarvarna är inget problem.
 
Älvsbyhus verar ju göra det? I alla fall så sent som 2007. Det är väl nästan "idag".
 
O Olf Oggler skrev:
Hur skarvas dessa spånskivor? Jag har provat att sätta spånskivor kant i kant. För det första är det ju krångligt att spackla in remsan. Den bygger ju utåt en hel del. För det andra så har nästan alla mina skarvar spruckit efter ett år. Men vid nyproduktion nu för tiden så kanske skarvarna är spåntade. Då kan man ju limma skarvarna.
Kan försöka se när jag river en innervägg senare i sommar om jag kan få bort tapeten och se hur det är skarvt. Har rivit en platsbyggd garderob bara än så länge men där är ju inte spacklat bakom såklart.

Alternativet är som många andra skrivit, spån + gips eller obs + gips för att få de bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.