Hej!Håller på och renoverar ett kök. Ena väggen var gipset så dåligt att jag rev ner det och tänkte sätta en 12 mm spånskiva istället.
På denna sida har jag inget kakel eller diskho eller något, däremot en inbyggnadsugn. Måste jag ha gips bakom ugnen funderade jag på? För värmen och brandrisken?


Denna innervägg var ganska klent reglad bara 2"2.


Tacksam för råd
 
Nej, inte om det inte är angivet i montageangivelsen för ungen.
Den sitter ju normalt sett monterad innesluten i ett högskåp av lamineras spånskiva på sidorna.
Vissa ugnar har instruktioner om luftspalt och fritt luftflöde, vissa har inbyggda fläktar som kyler höljet.
 
Men det kan ju vara bra med gips ifall du senare vill kakla.
 
Det går utmärkt att kakla även på spånskiva när det är så små ytor som i ett kök.
 
Jo det är ju klart men har du sett hur fina sprickor man kan få om det rör sig? Vilket spånskivor gör pga luftfuktigheten.
 
Om spånskivan rör sig beror det med största sannolikhet på att den inte fixerats tillräckligt bra i bakomliggande reglar. Motsvarande sker i så fall med en gipsskiva.
 
peroande skrev:
Om spånskivan rör sig beror det med största sannolikhet på att den inte fixerats tillräckligt bra i bakomliggande reglar. Motsvarande sker i så fall med en gipsskiva.
Vadå? Det är ju cc 60 på reglarna, trä är levande och ändrar karaktär beroende på fuktigheten, gips är ju dött material och inte lika känsligt.
 
Visst är trä levande, men den rörelse du får i en spånskiva pga fluktuationer i luftfuktigheten är knappt mätbar.
 
peroande skrev:
Visst är trä levande, men den rörelse du får i en spånskiva pga fluktuationer i luftfuktigheten är knappt mätbar.
Den är definitivt mätbar och absolut inte försumbar. Skulle tippa på att det handlar om ca 1 promilles dimensionsförändring i alla ledder i svenskt klimat.
 
Väggsprickorna i en släktings hus rör sig ganska bra mellan vinter och sommar. Skulle tippa på 5mm och det knäcker kakel kan jag lova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.