Hallå,


Jag tänkte lägga in spånskivegolv på garagets övervåning (eller vad det kallas, det är inte ståhöjd, och ingen kommer nånsin bo där, men det är reglat och det är isolerat mellan reglarna). Jag vill inte lägga onödigt tunga grejer och kommer inte förvara särskilt tunga grejer däruppe, men jag (110 kg) kommer ju krypa omkring däruppe. Jag tänker alltså att jag inte stärkker upp spånskivorna ytterligare, utan att dom - tillsammans med befintliga reglar - räcker.

1. vad är absolut minsta tjocklek på spånskiva?
2. fäster man lämpligast i reglarna med skruv och lim, eller spik/annat?
3. nåt allmänt tips man bör tänka på?

Det är ett sånt här garage: https://www.smalandsvillan.se/husmodeller/garage-3-g50/
 
Tomture61
Finns inga spånskivor som pallar 1200 mm utan stöd på mitten .

Har i mitt eget hus på vinden en krypgång med 1200 mm mellan upplagen .
Är 22 mm spontat virke .
 
Redigerat:
N Nybörjarnybyggare skrev:
Hallå,


Jag tänkte lägga in spånskivegolv på garagets övervåning (eller vad det kallas, det är inte ståhöjd, och ingen kommer nånsin bo där, men det är reglat och det är isolerat mellan reglarna). Jag vill inte lägga onödigt tunga grejer och kommer inte förvara särskilt tunga grejer däruppe, men jag (110 kg) kommer ju krypa omkring däruppe. Jag tänker alltså att jag inte stärkker upp spånskivorna ytterligare, utan att dom - tillsammans med befintliga reglar - räcker.

1. vad är absolut minsta tjocklek på spånskiva?
2. fäster man lämpligast i reglarna med skruv och lim, eller spik/annat?
3. nåt allmänt tips man bör tänka på?

Det är ett sånt här garage: [länk]

Hur ska du in med grejerna, är det lucka i taket upp inifrån garaget eller lucka i husgaveln?

Antar att du tänker använda takstolarnas hanbjälke som upplag för skivor och att dessa är placerade c/c 1200mm som bör. Det kommer medföra att om inte någon typ av förtätande regling ner till c/c 600mm kommer medföra tämligen kraftig nedböjning och över tid deformation till följd av fuktkänsligheten i kombination med belastning av prylar i det fall du väljer spånskivor.

22mm spån är absolut nödvändigt skulle jag påstå allt annat löper risk att gå direkt av för vikten av 110kg med eller utan flyttkartong men jag skulle rekomendera dig att använda 22mm råspontluckor alternativt 22mm spontade lösbrädor då dessa klarar nedböjningen bättre samt är betydligt mindre känsliga för fukt, även lättare att jobba med i det fallet det skall läggas "runt något" tänker takstolsben etc
Samt är anpassade i längd för takets c/c mått på 1200mm.(y)
 
  • Gilla
Nybörjarnybyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.