Hej på er!

Finns det något alternativ som liknar Spanska tegelpannor (se http://www.dotcomdreamhome.com/Images/Balus3.jpg) som går att använda här uppe i Sverige?

Kan tänka mig att den spanska varianten inte är like/tillräckligt hållbar som våra Svenska betongpannor/plåttak?

Mvh Stefan
 
Hej

I Vittinge Tegels takkatalog står att munk/nunna tegel kan tillverkas på beställning, det liknar det på din bild.
MVH Mope
 

Hej!

Mope: Tackar! Ska ut och surfa runt lite och kolla.

Jag lästa någon stans att taktegel kostar mellan 120-140kr/m2. Hur mycket mer är detta i jämförelse med betongpannor? Går det att använda pannor från södre Europa eller eventuellt tillverkare i Tyskland eller liknande? Jag menar, håller dessa pannor för vårt klimat?

Mvh Stefan
 
Bob_the_builder
Ca dubbelt så dyrt.
 

Iiiiik det var sjutton! Antar att inköp måste göras i Tyskland eller liknande om denna idé fortfarande ska hålla.... *suck* Varför ska allt vara så himla dyrt i vårt avlånga land >:(

Fortfarande ingen som vet hur pannor från södre Europa står sig här uppe i norden?

Mvh Stefan
 
Stefan skrev:
Fortfarande ingen som vet  hur pannor från södre Europa står sig här uppe i norden?
Det är nog inte så många som har erfarenhet av det. Men om man skulle våga sig på en gissning så är det ju faktiskt så att vårt kalla och bistra klimat återfinner man på en del platser i södra Europa. Därför borde åtminstone en del takpannor gå att använda även här i Sverige. Takpannor som är tänkta för Spanska solkusten är kanske inte lämpliga men norra Spanien eller norra Italien kanske funkar. Bara en gissning.
 
Det viktigaste är att dom tål frost så att dom inte sprängs. Porösa pannor som suger åt sig vatten och fryser håller aldrig speciellt länge. Det måste leverantörer av pannorna kunna säga.

När det gäller priser i Sverige så beror det på att alla leverantörer verka hålla varandra bakom ryggen. Bahaus skulle ju komma in på marknaden med tyska priser men det ändrades ganska snabbt. Fredells som ger 30-40% rabatt till hantverkare men inte till vanliga dödliga är ett annat exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.