För ett antal år sedan bestämdes det att alla telefoners laddare skulle fungera till alla telefoner (apple undantaget av en anledning jag inte känner till). Detta för att det ansågs vara resursslöseri, samt att det skulle bli bättre för konsumenten som bytte märke.

Detta genomfördes och allt har varit frid och fröjd sedan dess.

För ett antal månader sedan genomfördes en större uppdatering på min telefon, som jag som vanligt godkände och genomförde. Nu börjar det hända märkliga saker....

Så fort jag sätter telefonen på laddning börjar den varna mig för att jag inte har originalsladden från tillverkaren och att de inte kan ladda med högsta hastighet utan den. Jag har alltså köpt en ny sladd eftersom jag ville ha en aningen längre sladd än den som medföljde. Själva transformatorn är dock fortfarande original.

Telefonen börjar nu ladda extremt mycket långsammare än innan den större uppdateringen. Jag byter till originalsladden (som jag egentligen tycker är för kort) och superladdningen börjar. Min känsla är att den laddar 10x så fort med originalet.

Så, min slutsats; mobiltillverkarna har hittat ett sätt att kringgå kravet på gemensam laddstandard genom att helt enkelt göra det så långsamt att man inte kan tänka sig något annat än originalet. Därmed kan de igen börja tjäna pengar på att sälja sina originalprylar.
 
Problemet är att du har köpt en billig "laddkabel" som inte har alla poler i kontakten inkopplade.
För att kunna ladda snabbare än 5V/0,5A måste telefonen och laddaren kunna kommunicera och då behöver man en en "fullkopplad" kabel.
 
  • Gilla
göstaekman och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är att du har köpt en billig "laddkabel" som inte har alla poler i kontakten inkopplade.
För att kunna ladda snabbare än 5V/0,5A måste telefonen och laddaren kunna kommunicera och då behöver man en en "fullkopplad" kabel.
Nu sabbade du ju hela konspirationsteorin :rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Apples laddare funkar till alla telefoner, det är bara sladden som är unik.
 
Mja. Det står ju skrivet på laddaren vad den kan göra om än med synnerligen mikroskopisk text som i fallet med Apples laddare.

Som exempel, har en relativt liten laddare framför mig nu för en iPad pro. Vid 5V laddar den med 3A, vid 9V laddar den med 2A. Det behövs inga speciellt märkvärdiga usb C kablar för att få högsta laddhastigheten här, och den snabbladdar både iPad pro och div samsungmobiler, även Macbook Pro.

Den sistnämnda kan ladda ännu snabbare med sin litet grövre laddare som kan köra ytterligare ett högre spänningsläge men funkar bra även med denna litet klenare snabbladdare.

Så det är inte primärt laddsladdens egenskaper som betyder mest här, utan vad själva laddaren kan klara.
 
Ett problem är att just Samsung har hittat på en egen standard som inte riktigt följer Quick Charge standarderna. Men det borde ändå funka att snabbladda med en standardladdare även om man inte kan använda allra högsta spänning och ström.
 
Det påstås att antal laddare ska rationaliseras men jag har då inte märkt något av detta. Gäller det bara mobiltelefoner? Den 2 år gamla Huaweien funkar inte med den nya Samsungen.

Gäller detta enbart mobiltelefoner? Är det bara jag som drunknar i batterier/laddare (gräsklippare, cykel, cykelhjälm, trimmer, bänkbelysning, ficklampa, högtalare, borrmaskin etc etc)?
 
yonna yonna skrev:
Det påstås att antal laddare ska rationaliseras men jag har då inte märkt något av detta. Gäller det bara mobiltelefoner? Den 2 år gamla Huaweien funkar inte med den nya Samsungen.

Gäller detta enbart mobiltelefoner? Är det bara jag som drunknar i batterier/laddare (gräsklippare, cykel, cykelhjälm, trimmer, bänkbelysning, ficklampa, högtalare, borrmaskin etc etc)?
”I slutet av 2024 måste alla mobiler, surfplattor och kameror som säljs i EU ha en USB-C-kontakt. Från och med våren 2026 gäller detta även bärbara datorer.

Oavsett tillverkare måste alla nya mobiltelefoner, surfplattor, digitalkameror, hörlurar och headset, handhållna videospelskonsoler och bärbara högtalare, e-läsare, tangentbord, möss, bärbara navigationssystem, öronsnäckor och bärbara datorer som är uppladdningsbara med trådbunden kabel, med en strömtillförsel på upp till 100 watt, utrustas med en USB-C-kontakt.”
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
USB-C är komplicerat. För snabbladdning "pratar" laddaren och apparaten med varandra och testar även kabeln. Därefter sätter laddaren spänning och max strömstyrka. En dum gammal laddare som ger 5V och 1A kommer ladda den nya telefonen men långsamt. Men en ny snabbladdare kommer inte kunna ladda snabbt med en kabel som bara är klassad för långsamladdning.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Dessutom finns det flera snabbladdningsstandarder som inte är kompatibla.

Kablarna finns i en bunt olika varianter som klarar olika datahastighet och ström. Så bara för att man får en enhetlig kontakt kommer det inte att funka att koppla ihop saker som man vill. Men det kommer att bli svårare för folk att inse varför. Även att köpa rätt sladd kan bli en utmaning.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Nu sabbade du ju hela konspirationsteorin :rofl::crysmile:
Japp. Vi går vidare och pratar om chemtrails istället tycker jag.
 
  • Haha
JLyck
  • Laddar…
Unikt namn
useless useless skrev:
Ett problem är att just Samsung har hittat på en egen standard som inte riktigt följer Quick Charge standarderna. Men det borde ändå funka att snabbladda med en standardladdare även om man inte kan använda allra högsta spänning och ström.
Hade inte Huawei någon egen variant också?
Även om blockaden mot kinesiskt spionage gjort tillverkaren mer sällsynt.
 
M MsTake skrev:
”I slutet av 2024 måste alla mobiler, surfplattor och kameror som säljs i EU ha en USB-C-kontakt. Från och med våren 2026 gäller detta även bärbara datorer.

Oavsett tillverkare måste alla nya mobiltelefoner, surfplattor, digitalkameror, hörlurar och headset, handhållna videospelskonsoler och bärbara högtalare, e-läsare, tangentbord, möss, bärbara navigationssystem, öronsnäckor och bärbara datorer som är uppladdningsbara med trådbunden kabel, med en strömtillförsel på upp till 100 watt, utrustas med en USB-C-kontakt.”
Hoppas det finns en bättre text som även anger att laddningen ska ske via nämnda USB-C-kontakt...
 
N Nyikåk skrev:
Hoppas det finns en bättre text som även anger att laddningen ska ske via nämnda USB-C-kontakt...
Menar du att t.ex. Apple skulle sätta i en USB-C kontakt som man inte ladda från och ha kvar lightninguttaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.