Jag kontaktade denna firma i Fredags för ett jobb. Jag skulle få hem 7 ton fyllnadsmassor för att delvis fylla igen vår garageuppfart. Vi kom överens om att de skulle komma med en kranbil med 7 ton fyllnadsmasor på Tisdag (idag) vid 12.00. Massorna måste lyftas in med skopa, därav kranbilen.

Jag bad dem även ta med en "padda" för packningen. Vi diskuterade den detaljen lite och kom fram till att jag ev. skulle ordna fram en padda själv, skulle i så fall höra av mig på måndagen, annrs skulle de komma med allt inkl. paddan idag. Dessutom skall de ta en returlast med ca 7 kbm lera som är uppgrävd tidigare.

Igår måndag ringde jag dem igen för att meddela att jag ordnar paddan själv. Då visade det sig att mitt jobb var uppsatt att utföras någon gång under veckan. Jag påpekade att de lovat Tisdag kl. 12. De satte än en gång upp det så.

Jag slank iväg från jobbet, hyrde först en släpvagn, åkte till maskinuthyrning och fick pålastat en 200 kg padda. Kommer hem precis före 12.

Vid 12.15 har det fortfarande inte kommit någon last. Då ringde jag till SpångaMälarö lbc. en kille skall kolla vad som hänt. Jag hör hur någon i bakgrunden säger "uppsatt till imorgon", killen kommer tillbaka i luren och meddelar att kranbilen är trasig och står på verkstad. Men han skall återkomma om en stund med en lösning.

Jag väntar en timme, fortfarande inget samtal. Jag ringer dit igen, han säger att han håller på och jagar kranbil för fullt, nämner samtidigt att de har 5 kranbilar (som det alltså tar mer än en timme att kontakta). Vi komme överens om att om han inte har löst det inom 15 ytterligare minuter så får vi lägga ned för den här gången. Han skyller på den enskilda föraren av den trasiga bilen som han påstår inte har meddelat in att bilen inte är i dift.

Efter 20 minuter ringer firman till mig och erbjuder att de kan komma en annan dag och då kreditera mig för de utlägg i form av maskinhyra jag haft. Jag är inte intresserad av en sådan lösning, min största kostnad ligger i förlorad arbetstid den kostar betydligt mer än hela lasset med grus och deras kranbil. Skulle de kompensera mig fullt ut så skulle de fått köra hem alltihop gratis och ändå varit skyldiga mig pengar. Det känns inte relaistiskt. Så de får inga fler chanser här.

Ok det är fullt möjligt att de faktiskt var en bil kort, shit happens, men det var väldigt uppenbart att de visste om det, men inte brydde sig om att meddela mig detta.

Så som sagt om tid är en viktig faktor, anlita inte SpångaMälarö Lastbilcentral.

Nu får jag hålla tummarna, en annan firma kommer med lasset på Torsdag morgon, jag har valt att stå kvar med hyran av padda och släpvagn till dess, ITEX där jag hyrde paddan erbjöd 20% rabatt, så jag skulle slippa lämna igen nu och hyra igen på tors. morgon.
 
Mycket oproffsigt skött av SpångaMälarö Lastbilscentral. Egentligen tycker jag att du borde kunna skicka en faktura till dem för förlorade arbetsinkomster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.