Hej! Mitt första inlägg här, med risk för flera i framtiden om jag någon gång får mitt hus.. :)

Är uppvuxen i villa, bott i villa hela mitt liv och kännt mig otroligt trängd sen jag började skaffa egna lägenheter och dylikt. Nu har jag tröttnat på att vänta på svenssonlivet, så bestämt mig för att skaffa hus, helt på egen hand... Varit på ett par visningar än så länge, men inget som fallit mig i smaken. Nu senaste trillade jag in på http://w4.objektdata.se/pregen/695/OBJ25933_1125097695/hemnet.htm och blev lite smått kär i det hus jag föreställer mig att det kan bli, så naturligtvis vill jag söka andras åsikter och tänkte se vad ni har för synpunkter på vad som presenteras på mäklarens sidan? Huset har visning mån/tis, jag har enbart möjlighet att gå på tisdagens, tyvärr..

Har tidigare även frågat på Hattricks (spelet) forum och fått en hel del svar men det är väl lika bra att sprida ut sig och samla på sig så många åsikter och så mycket kunskap som möjligt när jag väl beger mig.

Det jag är mest nervös för, just nu, är att jag är inte särskilt kunnig själv. Jag kommer på tisdag inte ha möjlighet att ha med mig mer än ett par vänner och de är med största sannolikhet lika okunniga som jag själv om hus. I och med friskrivningsklausulen blir jag ytterligare lite nervös, för det kan ju finnas hur många fel som helst egentligen? Är jag på något sätt skyddad om jag tokmissar något som tex en besiktningsman hittar, eller handlar allt där om förhandling vid kontraktsskrivning?

tex har jag sett tips om att fråga om senaste dränering. Det ska man fråga om, men det lär inte mäklaren ha en aning om? Kan man se tecken på hurvida detta är gjort nyligen eller, vad klassas ens som nyligen? Kan det finnas officiella papper lagrade någonstans så man kan forska själv?

Fuktskador ska man leta efter? Är dessa tydliga? Syns de vanligtvis eller går jag på lukter?

Vad mer borde jag kolla på när jag väl är på plats? Vet att badrum ska ut.. vet att kök ska ut.. vet att det kommer kosta skjortan men den beräkningen har jag redan lagt på priset. Avloppssystem och dylikt, lär allt sådant behöva fixas till? Kommer elen behöva dras om mer eller mindre helt och hållet? Kopierade den checklistan för el på forumet förut, så det ligger utprintat att ha med sig, men den visar ju inte vad som ligger bakom väggarna? Eller kan jag förmodligen gissa på vad man kan finna där baserat, på vad som finns på utsidan?

Vad mer kan jag tänkas fråga om som jag bommat att skriva nu? :p
Tack på förhand, hoppas någon har nåt litet tips i alla fall till en soon to be, husägare, kanske, eventuellt, förhoppningsvis :)
 
Det normala är att man på den rena vsiningen inte grottar ned sig i alltför mycket tekniska detaljer, utan mer "känner" på huset för att se om dte är här man vill bo. Sedna kan man självklart vara observant på det man klarar. Använd näsan.

I samband med att man tecknar kontrakt så skall man besiktiga huset, antingen före kontrakskrivningen, eller så får man se till att få in en besiktningsklausul, som i princip ger dig rätt att inom ex. 2 veckor låta besiktiga huset, och möjlighet att då bryta köpet utan ytterligare kostnad för dig om det finns fel på huset.

Det finns många varianter på hur dylika klausuler är konstruerade, en del bra, en del mindre bra.
 
Välkommen hit!

70-tals hus sägs generellt vara prisvärda och väldigt praktiska. Vi bor själva i ett sådant och är helnöjda :)

Dina bästa kompisar (förutom dina vänner då) på husvisningen är dina egna sinnen, syn och lukt framförallt. I det här fallet kan man nog med fog anta att det i vart fall inte gjorts några åtgärder för att försöka försköna eventuella fel. Eftersom du ändå ska renovera stora delar så är skicket på badrum och kök ändå oväsentligt så länge du inte trampar igenom golvet i badrummet vill säga... :)

Det skulle förvåna mig om det är omdränerat om den sista åtgärden för övrigt är en värmepump som byttes för 20 år sedan. Den är för övrigt dax att byta igen.... Så budgetera för en omdränering. Runt 1500-2000 kr/löpmetern med isolering av grunden vilket väl är att rekomendera när man ändå är igång.

I 70-tals hus finns det en del risk-konstruktioner (det gör det mer eller mindre i alla hus). Man hade nämligen en märklig förkärlek för att gjuta in tryckt virke i bottenplattan. Det var smart tänkt, för det ruttnar ju inte även om det skulle komma in lite vatten. Problemet är att det kan bli en (mycket) obehaglig lukt som sätter sig i kläder etc. Har det gått så längt är det en ganska kostsam operation att byta ut allt skadat material. Så ja, leta efter fukt. Leta framförallt utmed ytterväggar, lyft på mattor - sätt nästan över allt där du kommer åt och försök känna unken eller möglig doft. Källare kan ju lukta lite instängt utan att det är något fel i och för sig men har du ett normalt luktsinne så bör du känna skillnaden. Vill du så kan du ju alltid högt och ljudligt säga att "där luktade det lite misstänkt allt!" och rynka på näsan när andra spekulanter är i närheten. Försök se ut som ett proffs också, ha gärna på dig en beijer T-shirt och ett par arbetsbyxor. :p. Skämt åsido...

Vad gäller elen så borde det inte vara någon större fara på taket eftersom den var helt OK på 70-talet och att det inte är gjort några ombyggnationer. Förutsatt att du inte ser några nyare installationer som ser märkliga ut. Det kan dock vara klokt att byta samtliga uttag/brytare och sätta in en jordfelsbrytare.

Sist men inte minst så är det som hempularen säger, är det här jag verkligen vill bo? Samtidigt är det viktigt att veta skicket på huset för att kunna ta höjd för reparationer etc. vid budgivningen. Att de använder friskrivningsklausul är inget konstigt i detta fallet.


Lycka till!

PS.
Och säg till den där mäklaren att man inte skriver "o", och framförallt inte i en objektsbeskrivning. Det heter"och" !!!
Ds.
 
Redigerat:
Tack för svar! Toktrötter just nu men kommer förmodligen med följdfrågor imorgon när jag kan koncentrera mig, tänka till och formulera mig lite bättre än just nu :p

Du är förövrigt inte den första som klagat på mäklarens svenska och sätt att uttrycka sig på.. Vet inte om jag borde ta upp det dock, de mäklare jag träffat än så länge verkar inte ta en ensam 25-åring riktigt på allvar och det lär ju inte förbättra situationen :-D
 
ge5239 skrev:
Vet inte om jag borde ta upp det dock, de mäklare jag träffat än så länge verkar inte ta en ensam 25-åring riktigt på allvar och det lär ju inte förbättra situationen :-D
Money talks, bullshit walks.
Har du bara pengar så är de intresserade. De är nasare in i själen. :D
 
Friskrivningsklausulen betyder inte så fruktansvärt mycket. Risken (eller chansen) att du skulle kunna hitta ett fel som säljaren skulle vara ansvarig för i denna typ av hus är väldigt liten. Därmed inte sagt att du inte skulle hitta fel, det är en annan sak.

Fuktproblem har du redan, det räcker med att titta på bilderna. Så räkna med en omdränering och sanering av källaren som en av de allra första åtgärderna.

Huset är klätt med eternit. Inget fel i det, egentligen, men eftersom det innehåller asbest får du stora kostander för rivning och deponi, om du vill göra nånting med fasaden.

I objektsbeskrivningen står "öppen spis" som värmekälla, men den typen av spis ger nästan ingen värme. Det är bara dekoration.

Badrum/WC behöver inte vara fuktskadade, men de måste undersökas noggrant. Förmodligen är de väldigt muggiga, så du vill säkert göra om dem relativt snabbt.

Trädgården skulle tydligen vara "arkitektritad", vilket i alla fall jag inte kan se. Uppvuxen, eller snarare igenvuxen, var den i alla fall. De där höga buskarna närmast huset måste du röja väck i vilket fall.
 
Huset har 70-talsstandard??? Byggt 58 och tittar man på badrum, kök golv mm så ser det inte ut som 70-tal. Intressant är ju om elen är från 58 också. Har du tänkt att göra en hel del själv eller leja bort allt? Om du inte ska göra något själv så blir det för dyrt för att det ska vara värt att köpa anser jag.
 
Hej igen alla, tack för alla svar :)

Jag har några frågor som eventuellt kan tyckas vara idiotfrågor.. :)

Först ut ang. dräneringen. "1500-2000 kr/löpmeter". Ok, tänkte jag, sen jag kom fram till att jag vet inte ens vad en löpmeter är, dock så låter det ganska mycket som omkretsen av källarplan?

Sanering av källare innebär exakt vad? Satt och läste lite i http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14403-daenera-och-sanera-fuktig-moeglig-kaellare.html, samt googlade fram citatet "Saneringen består ofta av att avlägsna allt skadat material och ersätta det med frisk" är det ungefär den summan (100.000) som jag kan räkna på? Finns det olika grader av sanering också?
Läste förövrigt någonstans att det är mycket svårt att få en källare som är byggd för så längesedan bebolig. Stämmer detta? Har vissa småplaner om ytrymmen inte är allt för små..

Hur länge håller en värmepump? Är den nära slutet efter 20 år och plötsligt bara lägger av, eller tappar den bara allt mer effekt och det kan vara att föredra att byta den?

Som ovan nämnde så är kåken byggd på 50-talet och inte 70-talet, så jag faller tillbaka på elfrågan, hur OK var den på 50-talet? :)

Det mesta är väl tänkt att lejas bort. Så mycket som möjligt via svartjobb och sen är det väl vissa saker man bör ha kvitto på? I värsta fall får jag väl köpa en DiY-bok och börja snickra själv ;-)

Med bara den information man får via mäklarens sida och bilder, vågar man fråga hur ni skulle prioritera saker? Ett "omgående" lät ju iofs som ett omgående, men i övrigt, hur bråttom är det med att komma igång med att riva ut badrum tex eller är det till stort upp till mig om jag står ut med hur det ser ut? Hur illa mår huset av att inte komma igång med alla projekt direkt? Vuxit upp i ett myrinfesterat hus som höll ca 15 grader på vintrarna om det var kallt ute, som såg lite si sådär ut på sina ställen, gjorde ju inte så mycket för det var fortfarande mitt.. Så lite står jag ut med iaf för som det ser ut just nu är det mycket möjligt att jag inte kan dra igång allt direkt.

Jag var förövrigt där ute förut, den ligger bara 100 meter från en av mina standardpromenader och jag står fast vid att jag är helt vild i tomten, området och allt.. även hunden min verkade småförtjust och den där tummen mitt i handen kommer få det trevligt, för den är grön som fan ;-)
På tisdag får jag väl se om jag är lika storförtjust i huset också.

Åter igen, massa tack för alla svaren!!
 
ge5239 skrev:
Hej igen alla, tack för alla svar :)
Först ut ang. dräneringen. "1500-2000 kr/löpmeter". Ok, tänkte jag, sen jag kom fram till att jag vet inte ens vad en löpmeter är, dock så låter det ganska mycket som omkretsen av källarplan?
Jo, det är omkretsen på huset x 1500-2000 kr som ger dig totalkostnaden.

ge5239 skrev:
Sanering av källare innebär exakt vad? Satt och läste lite i [länk], samt googlade fram citatet "Saneringen består ofta av att avlägsna allt skadat material och ersätta det med frisk" är det ungefär den summan (100.000) som jag kan räkna på? Finns det olika grader av sanering också?
Läste förövrigt någonstans att det är mycket svårt att få en källare som är byggd för så längesedan bebolig. Stämmer detta? Har vissa småplaner om ytrymmen inte är allt för små..
I ditt fall handlar saneringen antagligen nog mest om att knacka ner skadad puts och putsa på nytt. Det är inte så dyrt. Du bör kunna få källaren bebolig om du isolerar ordenligt (vilket ska göras på utsidan av källargrunden). Det har du världens chans att göra iom att du ändå ska dränera om. I det löpmeterpris som jag angav ingick 100mm isolering, men du bör nog dubbla isoleringen (det ger dig dock inte dubbla kostnaden).

ge5239 skrev:
Hur länge håller en värmepump? Är den nära slutet efter 20 år och plötsligt bara lägger av, eller tappar den bara allt mer effekt och det kan vara att föredra att byta den?
Räkna den som slut, den kan gradvis bli sämre eller också tuffar den på bra till den helt plötsligt packar ihop helt. Den kan hålla en dag till eller 10 år. Ingen vet. Budgetera för ett byte och se varje dag som en bonus. Dock tyckte jag spontant att den såg nyare ut än från -91 av det lilla jag såg på bilderna. Men det är inte lätt att säga.

ge5239 skrev:
Som ovan nämnde så är kåken byggd på 50-talet och inte 70-talet, så jag faller tillbaka på elfrågan, hur OK var den på 50-talet? :)
På 50-talet var den säkert bra. Frågan är hur den är nu ;). 50 år gamla gamla kablar är läge att byta ut när du ändå renoverar, men mer bråttom än så torde det inte vara.

På 50-talet använde man också galvade rör för vatten och dessa rostar med tiden, så det kan vara dax att byta ut även dessa. Nu är det kommunalt vatten så det gör situationen bättre då vattnet i vart fall inte varit agressivt.

Hur fort du vill renovera är upp till dig, omdräneringen tex. är det ingen panik med eftersom det är kala betongväggar så det finns inte så mycket som kan ta skada om det kommer in lite vatten. Det är väl först när du tänker börja utnyttja källaren. Det som kan vara lurigt är i såfall vattenrören och möjligen elen, de kan ge stora merkostnader om det blir fel där.
 
Vad gäller värmepumpen tycker jag också att den ser nyare ut än -91, framför allt eftersom det ser ut som att kopparrören är nya. Tillverkningsår på grejorna står nog på diverse typskyltar. Lyft på luckorna och kontrollera. Är den slut byter man den, men markslingan behåller man om den inte har gått sönder. Byte med montering kostar nog 60-70 kkr.
 
vad gäller el från 58, så är trådar från den tiden oftast OK, däremot så är troligen nästan inga uttag i huset jordade. Det är inget krav på att uppgradera det heller idag, men lämppligt att göra alterfetssom man bygger om. Vissa prylar,e ex datorer eller många elradiatorer har krav från tillverkaren att de skall kopplas in i jodade uttag. Det räcker då inte att dra fram jord till just dte uttaget.

Regeln är att i ett rum så skall samtliga uttag, även lamputtag vara antingen jordade eller ojordade, man får alltså inte blanda inom ett rum.
 
Eftersom det viktigaste trots allt är läget (det går ju inte att ändra på) och du är jättenöjd med det och dessutom tänka dej ta renoveringen pö om pö, så får jag nog ändra mej lite.
Det som bör göras snå snart som möjligt är väl dränering och röja ut fuktskadat material i källaren.
Tuta å kör då om priset är rätt för dej!
 
Yes, läget är helt kanon. halvminut till bussen, som sen tar ca 5-10 minuter till torget så rent avståndsmässigt är det precis vad jag letat runt efter.

Jag vrider mig upp och ner, höger och vänster och åt alla andra håll för den delen för tillfället. Håller man på att ta sig vatten över huvudet? Är jag helt dum som ger mig in på ett sånt här projekt (för även om det inte blir det här huset, lär det bli nåt liknande)? Har jag verkligen råd?

men vafan. Oddsen är väl ganska goda att priset kommer gå upp ganska bra om jag kan visa upp kvitton och dokumenterat på vad som gjorts den dag jag vill sälja och då kanske man rent av får igen en del av pengarna :p

Visning imorrn, kameran laddad, kortet tömt och jävlar vad det ska dokumenteras för att sedan leda till ett par sömnlösa nätter om jag tycker det var potentiellt fint. hur som helst har jag bra mycket mer kött på benen för att ta mig igenom en visning till och det känns iaf lite tryggt att känna och det är helt tack vare alla trevliga och snälla inlägg ovan. tack :-D
 
Ja ni. nu har man varit där och.. bud lär det bli hur som :p
Visst, det var ganska nergånget och slitet, men bilderna på mäklarens hemsida gjorde definivitvt inte rättvisa åt huset, det var bra mycket finare (tycker jag). imorrn kommer mäklare och värderar min lägenhet och samtidigt kommer väl även mitt lånelöfte. De släppte inte upp oss på vindsförrådet pga att det inte fanns nåt att stå/klättra på men var resten iaf ok så kanske man inte behöver befara det värsta?

Lite egna bilder, http://85.226.156.98:38995/HFS/folkebo20/index.htm, har ni några ytterligare svar som kan visa sig på nytagna bilder? Hur som, såg samma potential när jag var där nu som när jag föreställt mig tidigare så kommande veckor kan livet bli lite intressant om det vill sig väl...
 
ge5239 skrev:
De släppte inte upp oss på vindsförrådet pga att det inte fanns nåt att stå/klättra på men var resten iaf ok så kanske man inte behöver befara det värsta?
Jo!

Lägger du bud kan du mycket väl be om en extra visning där du får komma upp och inspektera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.