Har en diskussion som jag skulle vilja föra vidare in till detta forum och se vad ni anser.

Om man har stående spånskivor samt gipsskivor med förskjutna skarvar på liggande reglar så borde det ej uppstå sprickor vid ex målning?!

Samt att vid OSB skivor ska det vara någon milimeter emellan skivorna pga ev rörelser medan vid spånskivor ej behöver vara något mellanrum mellan skivorna eller vid golv/tak...

Vad anser ni?

VH Fridhem:D
 
fridhem skrev:
Om man har stående spånskivor samt gipsskivor med förskjutna skarvar på liggande reglar så borde det ej uppstå sprickor vid ex målning?!
Så har jag gjort och de förefaller bli helt stabilt.


fridhem skrev:
Samt att vid OSB skivor ska det vara någon milimeter emellan skivorna pga ev rörelser medan vid spånskivor ej behöver vara något mellanrum mellan skivorna eller vid golv/tak...
Det stämmer också. OSB är ju inte 1200 mm breda utan 1197, just för att det ska bli en liten glipa.
 
fridhem skrev:
H...medan vid spånskivor ej behöver vara något mellanrum mellan skivorna eller vid golv/tak...

Vad anser ni?

VH Fridhem:D
Gäller alltså vid alla sammanhängande ytor upp till 10m. I alla fall vinklade övergångar (innerhörn, vägg mot tak) bör man ha ett par millimeters mellanrum. För att få det riktigt bra skruvar och limmar man spånskivan mot träreglar. Lite pill, men belöningen är riktigt stabila väggar.
 
Satte mina spån med glipa också, man vet ju aldrig :) Ska man ha gips över är det ju ingen större ide att göra supernoggranna glipor annat än för egot.
 
Mikael_L
v-g skrev:
Satte mina spån med glipa också, man vet ju aldrig :) Ska man ha gips över är det ju ingen större ide att göra supernoggranna glipor annat än för egot.
Men att få användning av bladmåttet är väl inte så dumt heller ... :D

Men som TS skriver får jag för mig att han menar liggande reglar, sen stående spånskiva sen stående gipsskiva med förskjutna skarvar...

Isåfall är det väl bättre med: liggande reglar, liggande spån sen stående gips... eller?

Jag kanske missuppfattade uppbyggnaden ...
 
Mikael_L skrev:
...Isåfall är det väl bättre med: liggande reglar, liggande spån sen stående gips... eller?

Jag kanske missuppfattade uppbyggnaden ...
Jo, det är ju lättare om de liggande är c/c 60cm, vilket brukar vara fallet. Kan ju vara bra att skruva gipsen i lite tätare rader också, typ c/c 40cm i lodräta rader.
 
Ni menar alltså att det är bätter om man "lägger" gipsen ner? Huvudsak måste väl ändå vara att man förskjuter skarvarna? Men gipsen måste ju iaf vara så tätt ihop som möjligt om man ska måla, måste ju underlätta vid spacklingen. Eller har jag fel...
 
fridhem skrev:
Ni menar alltså att det är bätter om man "lägger" gipsen ner? Huvudsak måste väl ändå vara att man förskjuter skarvarna? Men gipsen måste ju iaf vara så tätt ihop som möjligt om man ska måla, måste ju underlätta vid spacklingen. Eller har jag fel...
Nej. Du lägger spånplattorna ner, skruvar fast dessa och skruvar sedan gipsen stående i spånplattorna. Gips blir väldigt bökigt att spackla och slipa med liggande skarvar.
 
Kan inte förstå vitsen med att lägga spånskivan ner istället för att bara köra både spån och gipsskiva stående. Stabilt lär det ju bli ändå.

Gipsskivan måste den hela tiden skarvas vid en regel eller duger det med spån skivan, måste antagligen göra det då det inte är cc 60 överallt. :confused:
 
Kallas spill och är lika tråkigt varje gång för snåljåpar som jag tex. Spar dem i hopp om framtida användning. Tänker man på det när man sätter reglarna så kan man minimera skivspill.
 
fridhem skrev:
Kan inte förstå vitsen med att lägga spånskivan ner istället för att bara köra både spån och gipsskiva stående. Stabilt lär det ju bli ändå.

Gipsskivan måste den hela tiden skarvas vid en regel eller duger det med spån skivan, måste antagligen göra det då det inte är cc 60 överallt. :confused:
Liggande spånskivor får färre antal lodräta skarvar, typ hälften så många.

Om du har stående skivor har du med största sannolikhet tillräckligt långa skivor för att inte skarva dem på kortsidan. Långsideskarven möter ju aldrig någon regel så spånskivan är enda fästpunkten.
 
Mikael_L
fridhem, om du har liggande reglar så passar väl spånskivorna bra liggande med.
Sen tror jag att det räcker med spånskiva bakom gipsskiveskarvarna, men då får det givetvis inte bli skarv i både spån och gips samtidigt. Men gipsen stående iaf.
Så skulle iaf jag chansa att göra.
 
Har tyvärr innermått på 247 cm ( lång historia ) så det blir tyvärr fel om jag lägger spånskivan ner men annars så köper jag den tekniken. Har pga av byggfirma som mura grunden åt mig fått mycket jobb nu i efterhand. Tack för delad kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.