Funderar som dom flesta andra på att byta ut gamla fönstren i vårat hus. Dom sitter originalmonterade i kåken sen 1972 och börjar bli risiga och hängiga.

Har kikat i djungeln bland alla fönstertillverkare och u-värden hit och dit. Men jag har verkligen en fundering. Jag är mkt medveten om att självklart måste jag ha ventilation i huset. Men det känns lite bakfram att köpa jättebra och täta fönster med u-värden på 0.9-1.3 och sen dunka i ventiler i dom.......som släpper igenom luft?!?! :D

Då kan jag ju lika bra ha mina gamla dragiga kvar, det blir ju ingen skillnad :-D Någon som tänkt samma tanke som jag gör nu? Ge mig en förklaring på vad jag vinner energimässigt på att byta fönster om jag iaf har spaltventiler sitter i som det drar igenom? Och hur många bör man ha, måste man ha i varje fönster på hela kåken?
 
C
Fördelen med tilluftventilerna vs. spontant drag är ju dels att du får ett kontrollerat tilluftflöde, dvs lagom stort och på rätt ställe, dels att ventilen förhoppningsvis dämpar ljud utifrån bättre. U-värdet är ändå viktigt - du vill ju inte kyla ner den varma inneluften utan att få något tillbaka i form av frisk luft. Tilluft har du normalt i sovrum och vardagsrum men inte i kök och badrum.
 
Man vill ha in frisk luft genom tilluft men kylan som kommer in genom glaset vill man helst att det ska stanna ute. Men det kan bli så att med nya täta fönster måste man ta upp tillufts ventiler eller spalt ventiler om man vill ha in frisk luft.
 
Jag menar att TS är helt rätt ute i sin fundering. Spaltventil i fönstret "förstör" u-värdet. Och fönstertillverkarens uppgift om 0,9 till 1,3 i u-värde gäller troligen inte om det sitter ventil i fönstret.

Även om spaltventilen är stängd mesta tiden tror jag den läcker ut en hel del värme.

Jag skulle inte satsa så mycket på att få ner u-värdet på de fönster där det ska vara spaltventil.
 
Spaltventil eller ej har egentligen inget med u-värdet att göra. Vad blir skillnaden om man köper fönster utan spalt ventiler och borrar hål i väggen och sätter en tilluftsventil där eller köper fönster med spaltventiler. Fel tänket blir när man blandar in kylan som kommer via en dåligt isolerad glasruta och ventilationen som egentligen inte har med varann att göra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Du Ts skriver att det är dags att byta fönster eftersom de gamla börjar bli slitna. Det är en av huvudanledningarna till när det är dags att byta fönster. Sedan skriver du att du kanske ska ha kvar dem för att du inte tror det blir någon skillnad med u värde eftersom du då behöver ventiler.

Det är då inte aktuellt med att sätta in ett tredje glas, isolerruta (u 1.2-1.3) för drygt 2000 kr per fönster efter rot om det görs på plats om fönsterkonstruktionen är dålig. I detta fallet behövde du troligen inte sätta in någon fönsterventil. Du behöver inte heller köpa nya persienner Ett gammalt fönster har ett u-värde närmare 3.0.

Visst ökar u-värdet om du har ventiler men det lär väl inte komma upp i ditt gamla u-värde. På köpet får du nya fräscha fönster som inte behöver underhåll på några år. en bättre komfort som mindre kallras, mindre ljud utifrån och i vissa fall ingen mottagning på mobiltelefon eller gps. Väljer du under u 1,0 kan du få fukt eller i is utvändigt på morgontimmarna vissa dagar.

Det är längden på fönsterventilen och håltagningen som avgör hur många som behövs. Det normala är att en ventil räcker för ca 10 kvm. Någon har tidigare skrivit om velcoventil som sätts upp på vägg. Den anpassar sig efter väder. Stor öppning på sommaren och mindre på vintern efter inställt värde.

Det du däremot kan tjäna in kostnad på är vilket fönster och vem som sätter upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.