Skall byta några fönster i fjällstugan. Idag så får vi inbland kondens på insidan av fönstret. Fönstren idag är ca 30 år gamla 3glasfönster från SP.

Är det att föredra att man förser de nya fönstren i sovrummen med spaltventil för att på så sätt få in friskluft och slippa kondensen?

Tror att stugan är väldigt tät samt utventilationen är självdrag och det finns ingen till-luftsintag.
 
Antingen en spaltventil i fönstret eller en freshventil i väggen.
Skall du nu ändå byta fönster så är det ju lämpligast med spaltventil i fönstret.
Jag har bytt tusentals fönster däribland många med spaltventil och tycker det fungerar bra. Har inte hört någon kundsom fått kondens på insidan i hus med ett antal spaltventiler.
 
Undrar bara hur man går tillväga om man har urfräst för spaltventil samt använder sig av u-list för fönstersmyg.

Finns inget utrymme kvar för luftintag då nämnligen, iaf inte på traryds vrid 3glas dvs om man monterar den med luftintaget uppåt som det är tänkt.

Nu är smygarna med u-listerna på plats redan så de är som det är, antingen vinklar jag de med luftintag nedåt eller täpper igen eländet..mest nyfiken på hur ni andra gjort.

Har ställt frågan i en liknande tråd för ett bra tag sen men vill minnas att jag inte fick nå vettigt svar där så jag hoppas fortfarande på det :)
 
Det fungerar ypperligt att montera dem nedåt. Vet att det står i vissa beskrivningar att de skall vara uppåt för luftströmmen skull. Men det blir som sagt svårt när man har invändig smyg. Montera dem nedåt, du kommer inte att få några problem bara för att du monterar dem åt de3t hållet.
 
Möjligtvis kallras nedåt som gör att el elementet tickar på mera men sätter jag en rumstermostat som styr alla elementen på ovan plan så löser sig det med.

Bra att veta att det inte är helt galet att rikta de nedåt så tack för svaret v-gurun.

Då kan vi bocka av det dilemmat på den låånga listan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.