Som rubriken lyder har jag en spaltbar strukturtapet som jag dragit ner till papplagret som är lite luddigt. Ytan är jämn och fin då jag kunde dra ner våd för våd. Min fråga är nu -

Går det att måla direkt på detta papplager utan att det släpper och jävlas ? 3 av väggarna är tänkt att målas och en tapetseras (fondvägg). Så går det även bra att tapetsera på detta papplager ?

Läst att en del föreslår primer,grundfärg,bredspackling osv osv. Jag håller mig gärna undan från onödigt arbete då detta är sista rummet att göra klart.

Tack på förhand!
 
Jag gjorde samma operation för ett par år sedan. Jag spacklade och slipade skavanker och gick sedan över hela väggarna med slippapper för att få bort luddet. Dammsugning och sedan målning. Det blev väldigt bra. Om det släpper eller inte beror på om tapeten är limmad bra nog.
 
  • Gilla
Johananwtf
  • Laddar…
Inte om du vill ha ett bra resultat utan du måste göra grundarbetet som kan göras på flera sätt som du själv beskriver.
Men du kan ju testa att göra en grundmålning och se vad du tycker, blir det inte bra så har du ändå påbörjat grundarbetet.
 
Snabba svar, det gillas starkt !

Så att försiktigt slipa bort luddet,grundmåla och måla borde funka då. Tänkte provmåla en bit av väggen i nästa vecka för att se om det bubblar sig, hoppas INTE!
 
Det kommer nästan garanterat bubbla om du inte kör en tapetgrund på det, och då blir det bara mer jobb.
 
Som i Beckers tapetgrund 719:- för fyra liter ? Kostar lite, men det är det nog värt.

Så att rolla på detta och sedan måla funkar ?
 
Jag kör Alcro kraft som är oljebaserad då är det garanterat bubbelfritt.
 
Då ska jag kolla upp den! Antar att jag rollar på det på väggen där jag ska tapetsera också ?
 
Jag körde vanlig grundfärg bara. Visst det bubblade sig på ett par ställen, men de rätade ut sig när färgen torkade. Inget som syns idag. Detta är kanske inte det absolut korrekta sättet, men jag fick intrycket att TS var ute efter en snabb men bra lösning. Jag är normalt sett väldigt petig med detaljer och skulle gärna "överarbeta" allting, men jag har fått lära mig den hårda vägen att "Good enough" är i många fall gott nog :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.