engs
Har funderat ett tag på hur vi ska minska insynen från en allmänning, får man lite vindskydd är det ett plus också. Idag finns där ett lägre staket som sitter på markspjut. Vill undvika plank och en häck blir svårt utrymmesmässigt samt tiden den tar att växa upp. (Har nog med thuja att underhålla som det är redan).

Fick en idé i helgen om att göra den vid det här laget klassiska spaljén med armeringsnät, helt enkelt byta ut de befintliga stolparna till något högre och sätta armeringsnät mellan, plantera lämplig klängväxt under. Har runt 2m mellan jordspjuten och får ner 95x95-stolpar i spjuten. Borde väl blir stabilt nog med armeringsnät på 6mm, 150x150 rutor.

Har zon 2, soligt läge för det mesta av längden på den tänkta spaljén.

Frågan är om det finns någon klängväxt som är vintergrön eller likt avenbok(?) behåller löven länge under vintern? När jag googlat har jag hittat Klätterbenved, men den ser lite gles ut på de bilder jag hittat där den växer på spaljé.
Murgröna ska kunna växa i upp till zon 2 men det känns olustigt att ligga på gränsen, är en väldigt oskyddad plats, plus att det är mycket sol, den verkar ska ha skugga.
Gillar pipranka men den tappar ju bladen ganska snabbt.

Någon som har en idé?
 
Enda vintergröna klätterväxt utöver murgröna som jag kommer på är just vintergröna och skuggröna, (el är det samma?). Dock tycker jag de verkar ganska glesa.

Murgröna är ju suverän på att vara grön och tät. Den är visserligen inte optimerad för sol, men jag tycker att den verkar klara det läget också. Sedan tror jag att murgröna ska gå till zon 4, (småbladig, inte storbladig).
 
BirgitS
BirgitS
engs
Tackar för svaren, ska nog göra ett försök med den tåligare murgrönan. Kommer bli ett hyffsat vindfång när/om man får den gröna vägg jag vill ha.

10m raksträcka för att sedan vinkla av åt varsitt håll i 1-2m, men vinklarna kommer vara mindre än 90 grader. Får försöka experimentera om befintliga markspjut räcker till eller om det måste vara något stadigare. Mest orolig för själva infästningen mot stolparna i markspjuten är för kort, skulle vilja ha en längre krage att stoppa ner de i och fördela kraften längre upp på stolpen. Inte att markspjuten i sig viker sig.
 
BirgitS
Jag vet inte hur snabbt murgröna växer men om den inte växer så fort kan du ju blanda med något mer snabbväxande typ kaprifol så att du snabbare får ett skydd åtminstone sommartid.
 
Grannen köpte "stora" murgröna dvs de var väl 150 cm höga. Visserligen ganska dyra men effekten blev omedelbar. Annars kan murgröna ta ganska lång tid på sig. Här i zon 1 får man snarast betrakta murgröna som ett ogräs.

Om du ändå kan ha spalje kan du sätta bok som inte behöver vara tjockare än 20/30 cm. Om du vattnar/göder får du upp höjden 2 m på ett par år.
 
engs skrev:
10m raksträcka för att sedan vinkla av åt varsitt håll i 1-2m, men vinklarna kommer vara mindre än 90 grader. Får försöka experimentera om befintliga markspjut räcker till eller om det måste vara något stadigare. Mest orolig för själva infästningen mot stolparna i markspjuten är för kort, skulle vilja ha en längre krage att stoppa ner de i och fördela kraften längre upp på stolpen. Inte att markspjuten i sig viker sig.
Ja, det kommer att bli ett bra vindfång, och du behöver styva upp spaljen.
 
BirgitS skrev:
Vet inte riktigt vad du tänker på, Oldboy, för Vintergröna är en krypande och rotslående buske: [länk]
Inget som kan klättra på en spalje.
Nej, jag vet inte själv. Kanske är det jag som bara blandat ihop dem. Då är det alltså skuggröna och inget annat.

Tror att vi har en av dem. Den måste kommit hit med fåglarna el likn eftersom den inte fanns från början och vi inte har köpt den. Hur som så växer den i ett buskage av vresrosor. Det går inte riktigt att säga huruvida den bara är markkrypande el klättrande... Gles är den iaf, och vintergrön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.