Har nyligen köpt ett hus där förra ägaren renoverat en hel del. Den gamla furutrappen är ommålad till vit och i trappstegen har de lagt ekparkett. Det saknas både spalje och räcke vilket är lite farligt då vi har småbarn. Söker efter tips om hur spaljen skall se ut? själva trappaen är vit, blir det då bäst med vit spalje eller ska jag satsa på ekspalje? Eller något helt annat kanske?

 
8) Satsa på en vitmålad spaljé. 30 x 45 duger gott! :D
 
ja tänkte också att en vitmålad blir snyggare. Dessutom mkt billigare än ek :)

det har ju suttit en furuspalje där tidigare så det är lätt att sätta upp en ny i trä bara jag bestämmer mig.
 
Gör en vitmålat spalje och lägg en ekbräda som överliggare exemplevis.. Att ta in ek som detalj på samma sätt som i trappan kan vara väldigt snyggt!
 
Nu skall spaljen gå upp och fästas i en vägg så ngn överliggare blir det inte. Dock kanske man skulle kunna plocka fram eken i en ledstång av ek mot den vita väggen och trappan kanske?
 
johall skrev:
Dock kanske man skulle kunna plocka fram eken i en ledstång av ek mot den vita väggen och trappan kanske?
8) God idé, det blir ursnyggt! :D
 
Tänk på att öppningen mellan spjälorna max skall vara 100 mm för att ingen liten människa skall kunna trilla igenom.

Dimensionen på spjälorna beror ju lite på hur höga spjälorna blir. 30 x 45 låter lite skrangligt om dom skall vara en hel våning höga.

Har du tänkt att skruva spjälorna på utsidan av vangen ("trappstommen" alltså) och sen fästa dom i taket?
 
OddJ skrev:
30 x 45 låter lite skrangligt om dom skall vara en hel våning höga.
>:( Inte alls, det är ett av trapptillverkarna vedertaget mått. ;)

 
Ja men att det är vedertaget betyder ju inte att det inte är det mest gedigna utförandet utan det som med nöd och näppe klarar kraven :)
 
Spaljen kommer inte att bli en hel vånig hög så dimensionen blir nog inga problem. Den skall inte fästas "rakt upp" i taket utan går mer längs med väggen i trappan. Svårt att förklara men ni kanske förstår.

Det har ju som sagt suttit en spalje där tidigare så distansen vägg<->trappa är klar så det får helt enkelt bli den dimensionen på trä jag väljer. Har inte mätt än vad det blir, flyttade in igår...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.