Är i färd att renovera trappan och skulle vilja byta ut spalten mot något trevligare, men jag blir lite nervös om spalten skulle ha någon bärande funktion.

Har försökt läsa på hur det är, men alla trappor är ju olika. Det finns ingen grövre stolpe som går från golv till tak utan bara spjälorna på bilden. Sen bifogar jag även en bild på hur de är fästa upptill.

Tack på förhand.
E

IMG_4289.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4290.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara alldeles för klena spjälor för att kunna vara bärande.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Riv bort. Det ända de kan bära är typ sin egen vikt.
 
Thomas59
Kromo skrev:
...ända...
=enda
 
Maximalt något stabiliserande men knappast bärande
 
Okej, tack för alla svar. Får se hur vi går vidare med dem, men det är bra att veta.
 
Du skall ju trots allt ha någon slags skydd mot fall, eller hur?

Så då är det väl bara att byta det gamla "fula" skyddet mot det nya "snygga".

Samtidigt borde du titta på avståndet mellan trappstegen.
De skall vara max 10 centimeter för att erbjuda fallskydd för små barn.
Det där ser snarare ut att vara 15 cm.
Det fixas lättast genom att sätta en list, kanske 21x58 mm, på undersidan av varje steg.
 
C
Eftersom vissa så tvärsäkert menar att spjälorna inte kan vara bärande eftersom de är för klena bör det påpekas att de i första hand utsätts för dragspänning och därmed kan bära en betydande last trots att de är klena.
 
Cpalm, du menar alltså att spaljén är bärande i den meningen att den bär upp trappan?
Har du ens tittat på trappans vangstycke?

Hur långt från en riktig byggteknisk tolkning kan man komma :cool:
 
De är INTE bärande på något vis, endast fallskydd och dekoration. Trappan hänger INTE i dem, vilket syns på den andra bilden.
 
C
Jag menade inte (och skrev inte heller) att de är bärande, det vågar jag inte ha någon åsikt om utifrån vad jag ser på bilderna.
Vad jag menade är att man inte kan dra någon slutsats enbart baserat på spjälornas dimension eftersom trä har utomordentlig draghållfasthet i fiberriktningen. Om de t.ex. är 16x45 skulle man i princip kunna hänga 7 ton i en spjäla innan den går av.
 
Det är ju inte så att spjälan går av, men försöker du hänga 7 ton i den kommer den att klyvas där man spikat fast den. Du ser på andra bilden att det inte finns något vettig infästning, bara en dekorativ överliggare. Sedan är det ju ett faktum att den här typen av trappor alltid skruvas med rejäla bultar i bjälklagsregeln, inte hängs upp i spjälor, särskilt som det syns att det är en orginaltrappa från 70-talet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.