Drog ihop en takbjälke som hade kalvat ut lite. Ska nu montera en bjälke som permanent håller ihop husets sidor.

Men är rädd för att släppa spakblocket fel så att all spänning släpps i ett ögonblick, tror det blir dåligt om det blir så stor kraft på en gång. Korkat nog har jag inte övat på att släppa spänningen på spakblocket långsamt men det vet jag går.

Frågan är hur man gör. Det finns ju en ratt mitt på samt en spärr som på bilden pekar nedåt.
Kan någon rådge hur man gör med spakblocket för att man ska kunna släppa spänningen långsamt med spaken?

Ett spakblock med kätting används i ett halvfärdigt bygge för att stabilisera en takbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som att det är som en liten spak vid skylten, går det vrida den uppåt. den jag har, är det att vrida på den delen som är mot oss på fotot med hålet i. det kan vara att man måste spänna lite grann för att frikoppla en spärr, för att köra baklänges med handag eller kedja, så ev spärrar släpper.
Annars läs av skylten och skriv vad den heter och typ/modell, eller foto om det går att läsa.
 
Det är rätt svårt för att inte säga nästan omöjligt att släppa spänningen på ett sådant block utan att det blir ett ryck. Du har ingen möjlighet att spänna upp ett till block eller grövre spännband bredvid det som sitter där nu? Spänn det nya lite lösare än det som sitter där nu och släpp på det gamla. Repetera vid behov.
 
  • Gilla
JonasTu och 1 till
  • Laddar…
Som sagts, vrid den lilla spaken där det står 0,75t uppåt så kan du backa blocket med handtaget på ett säkert sätt. Spaken ska alltså stå uppåt, inte i mitten då frikopplar man.
Om det är ett slitet block kan man behöva knycka till lite med handtaget när man ändrar riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.