Hej!
Har målat om ett nikotin-skadat vardagsrum med spärrvit på tak och väggar. Väggarna har jag sedan målat över med vanlig väggfärg men inte taket.
Hur långtid tar det innan man blir av med lukten från färgen. Det luktade jävligt mycket och var starkt när man målade, men nu ca 6-7 veckor efter så luktar det en hel del fortfarande.
Eller luktar det för att jag inte har målat över taket med vanlig takfärg?
 
Jag har också "sanerat" på samma sätt. Detta var med Nordsjö spärrfärg. Enbart spärrfärg i taket, dvs inte övermålat med annan färg, och det stank som f-n under arbetet och den första tiden därefter.

Efter någon månad upplevde jag dock inga problem med färgdoft. Kan säkert skilja mellan olika färgtyper och inte minst mellan olika näsor.
 
Ok, då finns det hopp. Sen blir det ju inte att man vädrar lika mycket nu på vinterhalvåret, så det tar väl sin tid att bli av med färgdoften.
 
Har du gjort något åt golvet? Även det materialet lär ju ha tagit åt sig lukt om det var så illa innan.
 
För mig tog det en vecka innan lukten försvann efter jag hade målat med Alcros motsvarighet.
 
Du kan ju alltid prova att ställa en skål med vatten/ättika det är ett gammalt beprövat husmorstips som hjälper mot dålig lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.