Hej.
Jag undrar lite om jag helt börjar bli alldeles förvirrad....

Jag bor i hyreslägenhet och har en ytterdörr med spärrlås. Ni vet med en sån där knapp i låshuset man behöver trycka upp för att dörren ska låsas.
Alltså kan man låsa sig ute om man glömt ta med sig nycklarna ut om man har knappen uppe...

Tre gånger under en månads tid har jag fått för mig att den där knappen hoppat upp av sig själv.
Jag har alltså haft dörren i olåst läge och dörren har sedan gått i lås av sig själv.

Hyresvärden fick komma och öppna åt mig en gång. En dyr historia... Han verkar inte tro mig men skickade ändå en låssmed för att han skulle se över låset.
Smeden kom och tittade på låset och sa att han kommer och byter låshuset nästa vecka. Låset är för övrigt från 50-talet så det borde vara dags kanske...

Men hyresvärden vill inte stryka den avgiften han tar ut för att låsa upp dörrjäveln när man låst sig ute kvällstid. 3000kr är fruktansvärt när man är ensamstående mamma och sjukpensionär.

Jag tycker detta verkar konstigt men vet som sagt inte om det är jag som varit snurrig och låssmeden bara ser en chans att tjäna pengar på ett enkelt byte av låshuset.
Är problemet jag upplevt ens möjligt? Kanske något också varit med om det?
Jag kommer inte betala någon avgift om utelåsningen inte varit mitt fel!
Det har hänt när jag bara skulle springa ner och hämta posten i postboxen i entrén två gånger. Tredje gången skulle jag bara ner och släppa en en gäst genom den låsta porten. Så jag har inte ens gått hemifrån utan att ta med mig någon nyckel.
 
Åsa Lund
Får du inte förståelse från värden så ta kontakt med hyresgästföreningen
 
Jag tycker 3000kr som hyresvärden tar för att låsa upp dörren är väldigt dyrt, låssmeden kan vara billigare om du inte bor långt ute i ingenstans.
Funderar lite över vad du har för låshus, ett assa 560 är snabbt och lätt utbytt till ett 560 och det kan en låssmed ofta ordna i samband med en låsöppning om du informerar önskemålet vid beställning och även får en prisuppgift.
Det kan även vara så att det är ett låshus av äldre modell med en knapp man trycker på och då brukar det även krävs byte av låscylinder till modern standard (då är det väldigt gammalt lås i dörren) men även anpassning av uttaget samt täckskyltar.
Det kan även vara ett utanpåliggande låshus t.ex assa 576.

Det går att byta ut till ett lås som inte är "självlåsande" utan kräver en medveten handling (vred eller nyckel) för att låsa och lite beroende på var du bor och vad som sitter så kan det till och med vara billigare än vad hyresvärden tar för att låsa upp dörren.

Kan du fota låshuset i dörren så blir det lättare att ge råd eventuellt kan du endast byta låshuset själv till en väldigt låg kostnad (obs fota inga nycklar, nyckelnummer eller liknande).
Jag känner igen problematiken och den är inte allt för ovanlig och föreslår ibland vid låsöppningar till kunden att byta låshus framförallt om det inte är första gången.
 
1 123abc skrev:
Jag tycker 3000kr som hyresvärden tar för att låsa upp dörren är väldigt dyrt, låssmeden kan vara billigare om du inte bor långt ute i ingenstans.
Funderar lite över vad du har för låshus, ett assa 560 är snabbt och lätt utbytt till ett 560 och det kan en låssmed ofta ordna i samband med en låsöppning om du informerar önskemålet vid beställning och även får en prisuppgift.
Det kan även vara så att det är ett låshus av äldre modell med en knapp man trycker på och då brukar det även krävs byte av låscylinder till modern standard (då är det väldigt gammalt lås i dörren) men även anpassning av uttaget samt täckskyltar.
Det kan även vara ett utanpåliggande låshus t.ex assa 576.

Det går att byta ut till ett lås som inte är "självlåsande" utan kräver en medveten handling (vred eller nyckel) för att låsa och lite beroende på var du bor och vad som sitter så kan det till och med vara billigare än vad hyresvärden tar för att låsa upp dörren.

Kan du fota låshuset i dörren så blir det lättare att ge råd eventuellt kan du endast byta låshuset själv till en väldigt låg kostnad (obs fota inga nycklar, nyckelnummer eller liknande).
Jag känner igen problematiken och den är inte allt för ovanlig och föreslår ibland vid låsöppningar till kunden att byta låshus framförallt om det inte är första gången.
Jo det är ju precis ett sådant lås jag beskriver och jag skrev också att låssmeden varit här och tittat. Han kommer tillbaka och byter låshuset som sagt... Jag har lämnat önskemål om att få ett lås jag måste låsa med nyckel.

Vi har en enda låssmed i min lilla stad. En låssmed som tagit semester. Så jag hade inget val än att ringa hyresvärden. Det är ju redan gjort.

Min fråga va om det ens är möjligt att ett sånt här lås kan låsa sig själv fastän jag inte har rört låssknappen. Det vill säga, dörren var olåst när jag stängde. När jag skulle öppna dörren igen va den låst. Kanske låssknappen hoppat upp av sig själv? Antingen det eller så har jag gjort det själv utan att tänka på det medan jag gick ut. Men har så svårt att tro det. Har alltid öppet när jag är hemma.

Igen: Min fråga är om någon vet om det är tekniskt möjligt att dörren kan göra så här? Tre gånger inom loppet av några veckor känns lite väl konstigt.

Bifogar foto ändå för att förtydliga ytterligare.
 
  • Öppen dörr med synbart ASSA-låshus och handtag, möjlig självlåsande funktion ifrågasätts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Får du inte förståelse från värden så ta kontakt med hyresgästföreningen
Det vet jag men vill givetvis försöka lösa detta med hyresvärden själv i första hand. Därav min fråga.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
*** Jag vet att min text är lång men läs jätte gärna hela så jag slipper upprepa sånt som redan står och eventuellt får svar på frågan jag ställer :) Tack på förhand ***
 
Det kan hända mycket med gamla låshus och det är möjligt att den kan hoppat ur uppställt läge när dörren stängs, det är ovanligt men möjligt.
Du har ett gammalt assa 560 låshus och det är rätt lätt att byta till ett nytt assa 565 låshus eller motsvarande.
Däremot passar ett nytt assa 565 troligtvis inte rakt av utan uttaget måste antagligen breddas då det gamla låshusen hade ett smalare mått på själva låshuset vilket gör att du inte bara kan köpa ett nytt låshus och byta rakt av, ofta byter jag även slutblecket till ett säkerhetsslutbleck.
 
1 123abc skrev:
Det kan hända mycket med gamla låshus och det är möjligt att den kan hoppat ur uppställt läge när dörren stängs, det är ovanligt men möjligt.
Du har ett gammalt assa 560 låshus och det är rätt lätt att byta till ett nytt assa 565 låshus eller motsvarande.
Däremot passar ett nytt assa 565 troligtvis inte rakt av utan uttaget måste antagligen breddas då det gamla låshusen hade ett smalare mått på själva låshuset vilket gör att du inte bara kan köpa ett nytt låshus och byta rakt av, ofta byter jag även slutblecket till ett säkerhetsslutbleck.
Tack för ditt svar. Som sagt kommer en låssmed snart som hyresvärden skickat hit. Jag vill därför inte byta låset själv.

Men då vet jag att det är möjligt att detta inte har varit mitt fel.

Nyfiken fråga... Är du själv låssmed?
 
Jag är låssmed.
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
den låskistan borde varit byt på 80-90 talet
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
Ja, det kan mycket väl bli slitet så att det hoppar ur av sig själv.
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
MultiMan
T tergo skrev:
den låskistan borde varit byt på 80-90 talet
Ja, mitt barndomshem byggt 1956 hade den typen av låskista och redan på 1970-talet kunde den låsa sig själv av misstag. Tack och lov fungerade inte spärren som skulle hindra att kolven gick att trycka tillbaka i låst läge, så med hjälpa av en gammal hängare kunde man öppna dörren ändå.

Trodde inte mina ögon att hyresgäster ska behöva stå ut med något så uselt 2019, kan ju inte vara ok någonstans.
 
  • Gilla
EmmaSmåland och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, mitt barndomshem byggt 1956 hade den typen av låskista och redan på 1970-talet kunde den låsa sig själv av misstag.
Självlåsande assa 560 var väldigt vanligt i 50-talets nya moderna hem med elström, vatten inne, moderna toaletter och självlåsande ytterdörrar.
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
Tack för all er hjälp! Nu vågar jag stå på mig lite mer mot hyresvärden.
 
Fast det ska ju poängteras att en normalhändig person med tummen på rätt ställe säkerligen kan plocka isär kistan och konstatera vad som är slitet och åtgärda. Om man nu inte vill lägga ner en massa pengar alltså om hyresvärden vägrar att betala.
Nu menar jag inte att ts själv ska klara av det men ingen låskista är ju nån raketforskning direkt. Det kanske bara handlar om att fila nå spärrkanter raka igen så är funktionen återställd.
 
  • Gilla
Byggnix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.