Jag har en sexåring hemma som spenderar kanske lite för mycket tid på Youtube hemma.
Går det spärra med en pinkod eller dylikt?
 
Raskus Raskus skrev:
Jag har en sexåring hemma som spenderar kanske lite för mycket tid på Youtube hemma.
Går det spärra med en pinkod eller dylikt?
Vad tittar han på? Mobilen, dator padda?
 
För det mesta i appen inbyggd i Samsung smart-TV, ibland Android surfplatta
 
Räcker den inte med att ta bort appen eller vill du använda den själv med?
 
Ett alternativ är väl att säga till att det räcker?
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ett alternativ är väl att säga till att det räcker?
Jo, vad smart, att jag inte tänkt på det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jernhand och 8 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
För det mesta i appen inbyggd i Samsung smart-TV, ibland Android surfplatta
Om det är Android 7.0 eller högre på paddan går det att installera "Family Link" där kan man ange gränser för total skärmtid och även ställa in tid för alla appar som är installerade.
 
E
Eftersom det här med att "bara säga till att det räcker" inte riktigt funkade hemma hos oss så avinstallera de vi YouTube appen på tv:n.
Tyvärr var sonen så smart så han helt enkelt letade runt i menyerna och installerade den igen....

Vår lösning nu på tv:n är att mannen skapat en begränsad profil där bara SVT och Netflix funkar.
Vill man byta profilen för att komma åt menyer/fler appar måste men slå en pin-kod.

På telefonen kör vi family link och har helt enkelt blockat YouTube.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Jag har en sexåring hemma som spenderar kanske lite för mycket tid på Youtube hemma.
Vad tittar han /hon på?
 
Jag kan spärra åtkomst till appar och enheter via routern. Perfekt när man har barn som smyger med sig enheter och kollar på kvällen/natten. Visst, man kan säga att det inte är ok, men en 11 och 13-åring gör som de vill när man gått och lagt sig..
 
R
Raskus Raskus skrev:
Jo, vad smart, att jag inte tänkt på det.
Och din sexåring utmanövrerar dig på vilket sätt?
 
Har själv en 6åring och som den datanörd jag själv är är jag rätt liberal med skärmtid så nog kan det lätt bli två timmar tv på en vardag men när jag eller frugan säger att det räcker så har barnen i 19/20 fall stängt av utan minsta mothugg inom 30 sekunder. Dom vet att börjas det bråka när vi säger att det räcker då blir det ingen tv alls, men drar det ju heller inte på principer, är det en regnig helgdag o inga kompisar finns att tillgå så kan dom ju säkert kolla i 6h över dagen utan att jag känner någon stress över det. Tvn blir oftas bara något som går i bakgrunden medans de kör någon form av reenactment i Lego av vad för serie de nu tittar på. Jag tror dock att man helt klart måste vara beredd på att ta vissa fighter och se till att man vinner och att de är med på vem som slutgiltigt bestämmer över dem för kan man inte göra det när de är 6 blir det inte lättare när de är 10 eller 14 och då kan det gälla betydligt viktigare val än tv tid.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.