Jag har en flygelfastighet där jag hyr ut rum till studerande tonåringar. Dom vräker på värme (och slösar varmvatten) något otroligt. Vet att det finns termostater som går att spärra och funderar på om det kan löna sig att installera, eller om man möljigen kan spärra de redan befintliga på något sätt.

Vet inte riktigt vilket fabrikat det är på termostaterna, men loggan ser ut som på bifogad bild.
 
Bilden:
 
  • DSC00386.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt hellre in en shuntautomatik så då kan vredet alltid stå på max.
Varmvattnet är väl bara att byta till en mindre beredare.

Protte
 
Jag kanske skulle lagt till att jag har fjärrvärme... beredaren är obegränsad... men jag ska sätta in myntautomat med timer och bjuda på 6 min dusch om dagen...
 
Ta bort stången som duschhandtaget sitter i när dom duschar. Det tipset läste jag nån gång att det vann pris i en energispartävling. Tonåringar brukar vara rätt lata av sig av naturen och ska man då behöva hålla i duschhandtaget hela tiden när man duschar går det nog fortare :)
 
micke_t skrev:
Ta bort stången som duschhandtaget sitter i när dom duschar. Det tipset läste jag nån gång att det vann pris i en energispartävling. Tonåringar brukar vara rätt lata av sig av naturen och ska man då behöva hålla i duschhandtaget hela tiden när man duschar går det nog fortare :)
haha... den var bra!! och billig
 
Redigerat:
rca1959 skrev:
Har för mig att man skall kunna göra det själv, vet ej hur dock:(

Under beskrivning står det att dom går att beställa med begränsning:

[länk]

Har för mig att det finns nån specialnyckel för att göra detta.
Tack för länken, jag har mailat MMA och frågat dem
 
Krilleman
Man kan srypa flödet med en injusteringsnyckel från MMA typ http://www.vvs-boden.se/mma-forinstallningsverktyg-fv5-p-5156.html men tänk på att inte alla termostater kan man göra det på. Lättast vore om du visste vilken radiatorventil du har! (Alltså själva mässingsventilen)

Annars kan du ju alltid byta ut termostaten till en som bara öppnar upp till 21º!
 
krilleman_215 skrev:
Man kan srypa flödet med en injusteringsnyckel från MMA typ [länk] men tänk på att inte alla termostater kan man göra det på. Lättast vore om du visste vilken radiatorventil du har! (Alltså själva mässingsventilen)

Annars kan du ju alltid byta ut termostaten till en som bara öppnar upp till 21º!
Termostaterna jag har heter MTW och vad jag kan se när jag söker på förinställningsverktyg på MMA websajt hittar jag inget för den typen.

Jag avvaktar svar från MMA via mail. Återkommer i tråden med svar.
 
Tror du ska maxbegränsa dina termostater till typ 20g, det görs med ett spec verktyg på sidan om termostaten..Du har 2 "hål" ett med blå markering och ett med en röd markering.

Vad gäller duchandet så kan du börja med att sätta in snålspolande munstycke
 
Har fått svar från MMA och kommer att få verktyget skickat till mig. Helt kostnadsfritt.

Fantastisk service från deras sida !!

Tack alla för goda råd !

Konstantventil till duschen ska jag koppla in idag, länk här:

http://www.divello.se/produkter/konstantventiler

för övrigt tänker jag prova micke_t:s tips om att ta bort upphängningen till duschen!
 
Redigerat:
:) Alla sätt är bra... Hör av dig om det hjälpte med duchstången
 
:D.. Jag var ute och skuvade i konstantvattenventilerna för en kvart sen, och passade då samtidigt på att skruva bort själva hållare för duschmunstycket från stången. Får se om "mina flickor" som är mellan 16-18 kommer och klagar framåt kvällen... hehe
 
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.