Hej på er,

Jag har försökt läsa mig igenom forumet vad det gäller detta (med reservation för att jag kan ha missat forumposter). Jag känner att jag inte till 100% hitta svar på mina frågor.

Om det är någon som är kunnig i ämnet så vore jag jättetacksam.

Nu till mitt case:

Jag skall sätta råspont hemma, inomhus i min hall i lägenheten. Innan denna spikas upp så vill jag förstås spärra kvistarna på plankorna. Jag har dragit slutsatsen att Shellack är det som gäller (efter att ha googlat mycket).

Jag har köpt shellackflingor som jag förstår går bra att lösa i T-röd. Men mina frågor blir då:

Hur späder jag det? Andel flingor / andel T-röd?
När jag målar? Skall jag bara stryka shellacklösningen på kvistarna eller på hela plankan? Någon nämde att shellacken kan synas igenom efter det att man faktiskt målat plankorna med färg?
Hur många strykningar shellack behövs?
När jag målar, är det farligt att göra detta i lägenheten (jag vill slippa släpa ut all råspont igen)? Jag tänker på ångorna? Inanding? (Ja, jag har läst diverse produktblad för T-röd) Jag tänker i såna fall använda en fläkt och ha vidöppna fönster för att motverka att jag andas in för mycket av ångorna..

Slutligen. Jag tänker avslutningsvis måla råsponten med en heltäckade matt, vit färg.

Vore kanon om ni kunniga därute ville bidra med lite tips och hjälp!

Tack på förhand.

Mvh,

Sebastian E
 
Nu har du ju redan köpt flingorna men annars finns ju färdig shellacklösning ;). Annars är det normala blandningsförhållandet 1:2 (shellack:T-röd)

Öppnar du fönstren när du målar är det ingen fara.

Det finns också moderna färger som jag tycker funkar lika bra, t.ex. Beckers panelgrund 4 i 1 och därefter stryker man 1-2 gånger med slutfärgen.

Men det är väl panel du ska sätta upp och inte råspont??
 
Hej!

Tack för snabbt svar!

Jo jag kollade på redan färdig Shellack, men bestämde mig för att köpa flingor.

Med risk för att vara lite trög. Men vad menar man egentligen med 1:2? Jag förstår ju att det syftar på "en del shellack : två delar T-röd, men den ena är ju i fast form och den andra en vätska? syftar man på vikt då eller?

Nej, det är liggande (ohyvlad) råspont jag ska sätta upp :)
 
Jag brukar dl blanda 100 g flingor med ca 1,5 dl sprit.
Du målar kvistarna två gånger med lite marginal utanför själva kvisten. Vänta gärna ett dygn mellan målningarna så det är riktigt torrt.
T-spritångorna är inte farligare än luften på en välbesökt krog en fredagkväll
 
  • Gilla
Perfektionist
  • Laddar…
LarsSvensson80
Har noterat att bäst resultat (inget genomslag) för panelmålning har jag fått vid två lager kvist- och spärrgrund sedan täckfärg. Du måste grundmåla hela ytan för bästa långsiktiga resultat. Mycket viktigt att följa övermålningstiderna. Jag kör fabrikat Nordsjö.
 
Redigerat:
Tack så jättemycket för bra svar! Det uppskattas verkligen.

Bara så att jag förstått rätt: två strykningar shellack + grundning + färg?
 
LarsSvensson80
Jag använder inte shellack längre. Fått bättre resultat utan men det är bara min egna erfarenhet. Alltså två fulla strykningar kvist och spärrgrund sedan en men troligen två strykningar täckfärg. 250m2 takpanel och 8 spegeldörrar senast och inget genomslag.
 
Jag kan tipsa om följande tråd om BIN isolergrund som jag rekommendrerar i stället för schellack och vattenbaserade isolergrundfärger. https://www.byggahus.se/forum/threa...lidvit-med-bin-kvist-och-isoler-faerg.201182/
Vi satte upp panel på vår övervåning som vi spärrlackade med schellack och Arcro/Beckers isolergrund och tyvärr blödde kvistarna igenom efter 1-2 månader. Det slutade med att vi målade om hela taket med BIN isolergrund.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.