Vet inte vad den kallas ju, men det jag är ute efter är till ett takfönster som sitter i snedtak. Litet fönster i badrummet som öppnas uppåt/utåt i hus byggt -56.

Har sett en del ha som en metallpinne/stag som sitter med gångjärn på fönstret och på pinnen är där några hål borrade. I fönterkarmen sitter en liten pigg kan man säga. När man öppnar fönster puttar man det uppåt med staget och fäster genom att trä hål i önskad höjd på den lilla piggen och så hålls fönstret öppet.

Låter helsnurrigt jag vet, ursäkta men hoppas nån kan förstå vad det är för nån grej jag menar.

Nån som vet vad det kan kallas eller var man kan få ta i sånt?

Trodde det var en vanlig sak som kunde köpas på coop men ack så fel jag hade. Finns inte på varken, coop, biltema, cheapy eller beijerbygg. På Beijer trodde de att såna inte finns att köpa längre eftersom det är till "äldre" hus. Men nånstans måste det ju finnas tycker jag.

Tacksam för alla tips!!!
 
Jag vet vad du menar, du får nog tillverka en egen. Bauhaus, Hornbach har stort utbud av järn/ alu profiler som du kan tillverka en av.
 
JPM skrev:
[länk]

På 5:e raden finns något du kanske söker....

Ja något sånt ja, men den behöver va ledad på andra hållet också, inte bara sidleds eftersom fönstret ju öppnas uppåt och beslaget ju ändå måste ligga mot karmen. Ja jösses vad svårt det skulle vara det här.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.