Finns det någon som känner till (eller kan räkna ut) spännvidd för golvbjälkar (avstånd mellan bärbjälkar) samt spännvidd för bärbjälkar (avstånd mellan stolparna) för 45x220? Just denna regeldimension saknas i Thorstenssons bjälklagstabell på http://www.petersprojekt.se/altan/altanbygget.htm.

Tack!
 
I
Beroende på virkesklass har virket olika hållfasthet. Det går därför inte att ange hur långt du kan han mellan upplagen utan att känna till virkesklassen (som oxå är en prisfråga). Man behöver oxå veta var i landet du bygger för event. snölast, tjällyft m.m. samt hur många upplag som en planka ligger/kommer att ligga över om man ska kunna göra en korrekt dimensionering.

En planka/bjälke som vilar på två stöd, ett i vardera änden, får ett fältmoment, men inga stödmoment. En planka/bjälke som vilar på minst tre stöd får fältmoment och stödmoment. I det första fallet är fältmomentet dimensionerande. I det andra i regel stödmomenten. I första fallet får plankan/bjälken ingen hjälp från stödmomentet. I det andra fallet får den hjälp (motverkande kraft) från stödmomenten och kan därför klara längre avstånd mellan upplagspunkterna.

Det enda som är konstant för en 220x45 är böjmotståndet, även kallat Wx i tabellerna. Det är 363 cm^3.

I Boverkets konstruktionsregler hittar du virkesklassernas karakteristiska hållfasthetsvärden för beräkning av bärförmåga och styvhet. Dessa är 95% av empiriskt bestämda brotthållfasthetsvärden och ska reduceras med partialkoefficienter till tillåten påkänning. Sen är resten enligt Hookes lag och elasticitetsteorin.

Det finns därför en inbyggd fara i att använda olika typer av färdiga tabeller om du inte vet vad du gör eller åtminstone först utreda vilka förutsättningar de är grundade på. Är de inte samma som i ditt fall, ska du inte använda dem överhuvudtaget. Då kan det bli rejält fel.
_______________
Byggaren
 
Rypos skrev:
Finns det någon som känner till (eller kan räkna ut) spännvidd för golvbjälkar (avstånd mellan bärbjälkar) samt spännvidd för bärbjälkar (avstånd mellan stolparna) för 45x220? Just denna regeldimension saknas i Thorstenssons bjälklagstabell på [länk].

Tack!
Gå på dimensioneringen för 195*45 så är du på den säkra sidan,du skall bygga en altan inte en avancerad brokonstruktion i trä.Ingen snickare krånglar till det med formler och skit när man skall bygga ett trädäck.
 
Jag tänker mig samma virkesklass och snöbelastning som i Thorstenssons fall. D.v.s K18 och snölast 250, cc 600mm.
 
. . . dvs 45x195 så skulle du teoretiskt kunna ha ca 3 meter mellan bärbjälkarna och 1,8 meter mellan stolparna/plintarna, som alltså bär bärbjälkarna. Själv tycker jag att 3 meters spann mellan bärbjälkarna känns lite "svajigt". Thorstensson kan väl dock rimligen inte antas vara ute och cykla :rolleyes: Se bara till att bärbjälkarna vilar på minst tre plintar.

I ett annat inlägg på forumet vill jag minnas, att en uppenbart kompetent medlem menade, att tabellen med de olika virkesdimensionerna får antas uppvisa linjära samband. Du skulle därför kunna approximera dig fram till dina avstånd utifrån ditt virke, 45x220. Alternativt kanske du kan fråga din virkeshandlare? Själv "vågar jag inte" utföra denna approximering för ditt projekt - här hemma bestämmer jag ju själv liksom.

Om man känner sig osäker på belastning/virkeskvalitet/spännvidder, så är det inte fel att ta i lite extra. Det kostar inte så mycket mer i pengar och tid. Om du inte skall bygga en bro förstås :D

När det sedan gäller virkeskvalitet/-klass så vill jag mena, att man verkligen får söka sig till en "sketbutik" (ursäkta uttrycket) för att få tag på ett "sketvirke". Med andra ord, gå till en ordentlig handlare, så behöver du inte fundera så mycket över virkesklass m.m. Eller fråga handlaren helt enkelt. Kanske lite off-topic men ändå . . . :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.