Hallå

Sitter och klurar lite på vårens altanprojekt och har stött på ett problem. Altanen ska bli 5,5 meter bred och 2,4 m djup och jag tänkte lägga bärlinan på 3 stolpar. Nu visar det sej att precis där jag tänkte ha mellanstolpen går avloppet ut, dvs det kan bli dumt att gräva där.

Är det ens lönt att försöka dimensionera bärlinan för en spännvidd på 5,5 meter eller måste jag tänka ut nåt annat sätt att lösa det på?
 
limträ ska fixa 5.5 meter utan större problem men det blir ju en högre balk då och beroende på hur det ser ut så kan det ju bli trångt.
Alternativet är väl fyra stolpar så att du får bättre punkter för plintarna.
 
Mikael_L
Borde man inte kunna sätta plintarna 1 meter in, så det är överhäng på bärlinorna.
Alltså 3,5 meter mellan plintarna och sen går bärlinorna ut 1 meter på varje sida = 5,5 meter.

Då borde väl 45x220 klara sig ...?
 
Jag kanske bör tillägga att jag ska bygga ut en befintlig balkong till en altan. Den är 6,60 m bred och vilar på 3 stolpar. Jag tänkte bygga ut med en 1,1 m bred trappa och 5,5 meter bred altan. Jag vill alltså linjera de nya stolparna med de befintliga så gott det går, men jag kanske får släppa det och peta in en extra stolpe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.