Vi ska bygga ut vår balkong med 90 cm enligt bygglov, har även bygglov för uterummet.
Vi har tagit in offerter från olika byggföretag men då priset för bara balkongen är en mindre förmögenhet kommer vi göra det själva. När byggfirmorna var och tittade så lät de oroliga för hur djup balkongen kommer bli (2,8) och om de kan/får bygga utan fler stolpar.

Balkongen är 7,6 lång och kommer bli 2,8 djup. Vi ska på sikt även ha ett uterum under en del av balkongen 4,6 brett och sedan 3.6 djupt. se den vackra handritade bilden nedan :seenoevil:

Nu då till mina frågor
1. Behövs de två stolparna som är ifyllda (svarta)?
2. Hur tjock balk, vilken dimension, behövs längst med liggande på de stolparna som går längst in mot balkongen ca 1,9 ut från väggen (där det på bilden står 2,8)? Kan man ha en tunnare i den delen som ska vara uterum, så att höjden i uterummet blir högre, vilken dimension isf?
3. De övriga balkarna för uterummet, 2,8 ut från väggen och sedan där uterummet slutar 3,6 ut, vilken dimension behövs där?
4. Vilken dimension behövs på bjälkarna som trallen ska ligga på?

Behöver man använda limträbalk för att öka bärigheten? Kan tillägga att vi kommer använda til-tak och sedan sätta igen under balkongen och även spotlights.

Vi bor på västkusten så om jag förstått det rätt är det snölast 1,5 kN/m2
 
  • Handritad skiss av en planerad balkong- och uterumsutbyggnad med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Hur ser det ut idag? Är de ofyllda stolparna befintliga?
 
Hej idag är det de tre stolparna som är ofyllda vid 1,9. Sen är har det även varit längs it för uterummet, dock var det uterummet en meter mindre i bredd.
 
Jag skulle vilja veta tydligare dels hur det ser ut idag, dels hur du vill att det ska se ut innan jag räknar på det. Lastkraven i byggnormerna är rätt höga för balkonger. Bärlinorna som går parallellt med fasaden behöver vara av limträ. Fördelen med limträ är att man kan ersätta balkhöjd med balkbredd. Den svartmarkerade pelaren mitt framför det blivande uterummet behövs inte däremot den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.