Hej!
Jag planerar att bygga en stomme till en pergola helt och hållet i antingen 95x95-stolpar, men mer sannolikt ihopskruvade 45x95-reglar men jag hittar ingen spännviddstabell som funkar.

Måtten kommer vara ca 4x3,5x2,5m (BxDxH) och ovanpå ska 45x45 reglar skruvas korsliggande åt bägge håll med ca cc30, dvs drygt 10 st åt varje håll för att låta växtlighet klättra upp och över.

Frågan är då vad 95x95 alternativt dubbla 45x95 har för spännvidd?
Pergolans ena sida kommer förankras i ett uthus.

Räcker det med stolpar i hörnen, eller måste jag ha mittstolpar?


Tacksam för svar!
 
A aleleo skrev:
Räcker det med stolpar i hörnen, eller måste jag ha mittstolpar?
Enough in the corners, and don't worry about the span..
 
Ok.
Kan jag räkna dubbla hållfastheten mot en 45x95 om jag skruvar och limmar ihop två?
 
A aleleo skrev:
Ok.
Kan jag räkna dubbla hållfastheten mot en 45x95 om jag skruvar och limmar ihop två?
Dubbla om du sätter dem bredvid varandra, 8 gånger om du sätter dem på höjden.
 
Why are you doing the calculations? It's just a pergola, which means there will be virtually no loads other than its own weight!
 
Bara rädd att det ska börja hänga i mitten på balkarna med tiden.
 
A aleleo skrev:
Bara rädd att det ska börja hänga i mitten på balkarna med tiden.
No way. Not with these dimensions
 
Gott. Tack för svaren!

Såg den här bilden när jag letade inspiration och tyckte sidorna hängde. Förvisso längre spännvidd.
Därav oron
 
  • Modernt utomhus vardagsrum, trädgårdspaviljong, lounge möbler, grön gräsmatta och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A aleleo skrev:
Gott. Tack för svaren!

Såg den här bilden när jag letade inspiration och tyckte sidorna hängde. Förvisso längre spännvidd.
Därav oron
Firstly, it may be the effect of photographic distortion, because I suspect that the shot had perspective correction. But most likely it's a material defect. Pressure-impregnated wood is delivered soaked to stores. Even though you choose a straight beam, it may become distorted as it dries. And remember that wet wood is more ""soft". In the case of a structure like the one in the picture, I would temporarily support the beams in the middle until it dries.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.