Håller på att planera trädäcksbygge & skulle behöva lite klargörande när det gäller spännvidder & vad som gäller där :). Vi kommer att köra med kryssbjälklag eftersom vi behöver komma upp ca 35 cm från mark, därför tänker jag 5 cm betongplattor längst ner, därefter bärlinor 45x145, spikreglar 45x120 & 34x145 för själva trallen. Hittade en spännviddstabell på Hornbach som jag tänkte utgå från, & är helt med på avstånden för bärlinorna, men hänger inte med riktigt vad som gäller för själva reglarna? Eftersom vi ska köra 34x145 trall har jag även läst att det funkar med cc avstånd 80, men beror inte det även på vilken dimension av reglar jag kör? Och vad säger egentligen spännviddstabellen när det kommer till golvreglarna (enligt bilden nedan)? Tacksam för lite hjälp här som sagt :).
Tabeller visar rekommenderade spännvidder för bärslina och stödregel i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att du kan ha längre cc avstånd med den grövre trallen, handlar bara om hur mycket trallen böjs ned. Tabellen anger rekommenderade värden för att inte regeln skall böjas ned. Det i sin tur påverkas av hur stor belastningen blir på regeln, vilket är lägre om reglarna sitter tätare.

Jag skulle inte snåla med cc avståndet. Det är trevligt att få en stabil känsla när man går på det.
 
Redigerat:
Nu vet jag inte vad din tabell gäller riktigt. Allt handlar ju om belastning. Normalt för en veranda brukar vara 2,5kN/m2. Det innebär att ju större cc-avstånd mellan reglarna du har, dessto större blir belastningen per meter, på regeln. Jag vet bara av erfarenhet att en 45x145-regel klarar ca 3meter med cc60cm på en veranda. På din tabell står det väl 2,4 meter, vilket låter ganska litet. Men jag kan inte säga varför, utan att ha sett vilken tabell du läst.
 
H hempularen skrev:
Att du kan ha längre cc avstånd med den grövre trallen, handlar bara om hur mycket trallen böjs ned. Tabellen anger rekommenderade värden för att inte regeln skall böjas ned. Det i sin tyur påverkas av hur stor belastningen blir på regeln, vilket är lägre om reglarna sitter tätare.

Jag skulle inte snåla med cc avståndet. Det är trevligt att få en stabil känsla när man går på det.
OK men bara så att jag är med på banan - skulle helst vilja gå med 45x120 för spikreglarna, & enligt den bifogade tabellen är max. spännvidd vid cc60 190 cm. Spännvidd är alltså inte avståndet mellan reglarna utan max. avståndet utan stöd? I detta fallet agerar ju bärlinorna stöd, så är det detta avstånd man ska utgå från då?
 
offlarjon offlarjon skrev:
OK men bara så att jag är med på banan - skulle helst vilja gå med 45x120 för spikreglarna, & enligt den bifogade tabellen är max. spännvidd vid cc60 190 cm. Spännvidd är alltså inte avståndet mellan reglarna utan max. avståndet utan stöd? I detta fallet agerar ju bärlinorna stöd, så är det detta avstånd man ska utgå från då?
Kör på 190 cm spännvid (dvs avståndet mellan bärlinorna) för dina 45x120. Det blir bra.
 
K Kane skrev:
Kör på 190 cm spännvid (dvs avståndet mellan bärlinorna) för dina 45x120. Det blir bra.
OK. Och sedan cc80 mellan reglarna då med tanke på att det blir 34x145 trall?
 
offlarjon offlarjon skrev:
OK. Och sedan cc80 mellan reglarna då med tanke på att det blir 34x145 trall?
Nej, cc 60 skulle jag kört då antalet reglar inte skiljer dramatisk. Du kan gå upp till cc 75 men då minska spännvidden till 170 cm.
Så kör på 60/190 så blir det stabilt och bra.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej, cc 60 skulle jag kört då antalet reglar inte skiljer dramatisk. Du kan gå upp till cc 75 men då minska spännvidden till 170 cm.
Så kör på 60/190 så blir det stabilt och bra.
Toppen, då kör jag på det . Tänkte köra vinkeljärn mellan reglar & bärlinor sedan. Räcker det med 2 st per regel? Tänker isf 1 st i vardera ändarna på reglarna (fast på motsatta sidor).
 
offlarjon offlarjon skrev:
Toppen, då kör jag på det . Tänkte köra vinkeljärn mellan reglar & bärlinor sedan. Räcker det med 2 st per regel? Tänker isf 1 st i vardera ändarna på reglarna (fast på motsatta sidor).
Räcker ju att skråskruva dem utan vinkeljärn.
 
Ska du köra beslag så kör gaffelankare.
 
K Kane skrev:
Räcker ju att skråskruva dem utan vinkeljärn.
Ja har läst om flera som tipsar om just detta så då får det nog bli så. 1 st skruv från varje håll i båda ändar, så totalt 4 skruv per regel. Vad tror du om det? Hur lång bör en sådan skruv vara?
 
offlarjon offlarjon skrev:
Ja har läst om flera som tipsar om just detta så då får det nog bli så. 1 st skruv från varje håll i båda ändar, så totalt 4 skruv per regel. Vad tror du om det? Hur lång bör en sådan skruv vara?
2 skruv per bärlina, inte bara i regelns ändar. Typ 80 - 100 mm skruv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.