Behöver en spänningsomvandlare 12-230V. Vilka apparater är känsliga för modifierad sinusvåg? Skall användas för att driva verktyg, lampor och laddare till skruvdragare.

Kan man enkelt få till det så att nätspänning prioriteras mha relä eller krävs det mer avancerade prylar än så?

Mattias
 
Du glömmer nämna några saker:
1. Var får du 12V från? (Bilbatteri? ett sånt innehåller ~ 700Wh (beroende på storlek))
2. Vad är "verktyg"? (Avgör hur kraftig omvandlare du behöver)
3. Har du nätspänning eller inte? (Iom du ville ha prioritering.)
 
13th Marine skrev:
Du glömmer nämna några saker:
1. Var får du 12V från? (Bilbatteri? ett sånt innehåller ~ 700Wh (beroende på storlek))
2. Vad är "verktyg"? (Avgör hur kraftig omvandlare du behöver)
3. Har du nätspänning eller inte? (Iom du ville ha prioritering.)
Den ska sitta i en bil som har laddning i garage och då känns det lite onödigt att gå via spänningsomvandlaren.

1. Bil med dubbla 80ah batterier. 120A generator.

2. Det kommer bli en på ca 900w

3. När den är i garaget.

Frågan är alltså om det är nödvändigt med ren sinusspänning och hur en nätprioritering ska se ut.
 
1. OK, lär ju räcka ett tag =)
2. Kom ihåg att ta höjd för startströmmar.
3. OK, ganska enkelt att koppla, du kopplar ett relä (Dubbelt växlande) som aktiveras när nätspänning finns.
4. Saker som är "induktiva laster" dvs motorer och konventionella transformatorer, tål inte "modifierad sinus", så till dem behövs ren sinus.
 
13th Marine skrev:
1. OK, lär ju räcka ett tag =)
2. Kom ihåg att ta höjd för startströmmar.
3. OK, ganska enkelt att koppla, du kopplar ett relä (Dubbelt växlande) som aktiveras när nätspänning finns.
4. Saker som är "induktiva laster" dvs motorer och konventionella transformatorer, tål inte "modifierad sinus", så till dem behövs ren sinus.
3. Det behövs inget mer än så?

4. Då får det bli en med ren sinusspänning.

Följdfrågor

1. Några konstigheter med att sätta dit en jfb?

2. Tänkte mig en waeco, finns det andra av god kvalité man kan titta på?
 
3. Borde inte vara mer avancerat, sålänge du har ett relä med rätt spolspänning och med dubbelt växlande.

1. På Alltihopa eller Invertern? Ärligt talat så vet jag inte.
2. Får säga pass även där, har tyvärr inte lekt så mycket med invertrar.
 
En del omvandlare tycker inte om att starta med last ansluten.
Då får man komplettera med ett tidrelä som kopplar in lasten efter några sekunder.
 
Den enda lasten som kommer att ligga på konstant är en laddare till skruvdragaren. Skulle den ställa till det tror du? Den har väl inte särskilt stor förbrukning.
 
Inte troligt så prova först innan du satsar på tidrelä.
Jag har varit med om det bland annat på en omvandlare från Clas i sjön som skulle driva en cirkpump på kanske 100W.
 
Då kör jag på det. Tack för hjälpen!
 
Nu måste jag opponera mig mot påståendet om vad som tål modifierad sinus. Transformatorer är inga problem. Motorer är inte heller några större problem, men de kan bli en del onormalt ljud ifrån dem. Elverktyg med varvtalsreglering kan fungera dåligt på så vis att varvtalsstyrningen inte fungerar normalt. Min erfarenhet är att det mesta fungerar med modifierad sinus, men en del saker låter mer än vanligt.

Angående jordfelsbrytare så är båda faserna ut från omvandlaren galvaniskt åtskilda från jord. Det innebär två saker. För det första så har du redan ett extra personskydd av att den är galvaniskt isolerad från jord. Det minskar behovet av jordfelsbrytaren. För det andra kommer det krävas ett tämligen specifikt dubbelfel för att jordfelsbrytaren skall lösa ut. Den skadar inte, men den tillför knappast något heller. Har du den så skyddar den när du är nätansluten om inte annat.
 
Då kan jag nog skippa jfb öht eftersom det endast är batteriladdaren till skruvdragaren som sitter i och då är den ändå nätansluten och skyddad av den fasta jfb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.