Hej har problem med garageports installationen . Spänner bägge fjädrarna som man ska och då blir det så att porten far upp hela vägen av sig skälvt !! Spänner man lite lagom så porten inte far upp. Så trasslar vajrarna stax innan sista portbladet är uppe :confused::confused: Vad gör man ?? Hoppas på lite tips

Mvh Pastorn
 
Det finns inget stopp eller så som behöver justeras? Om det trasslar sig borde väl vajern vara obelastad?
 
Har du justerat vajern mot hjulen där uppe?
det låter ju som vajrarna inte är spända rätt.

Jag har port från samma leverantör och den funkar utmärkt.
 
Har satt det röda hjulet på höger sida fäst wiren på insidan. Snurrat upp hjulet dragit fast det efter det spänt fjädrarna.
Kan man spänna dom mer? Eller göra på annat sätt?
 
1454851218490-1123632146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kan det var något fel här??
 
1454852134176321256695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lite mer bilder på eländet.
 
1454852343801-1436376038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjäälp
 
Nu var det skanska byggvarors Norgate jag installerade i höstas, men det är nog exakt samma delar, vajerhjulet är i alla fall exakt samma..

Det står i deras manual att det är mycket viktigt att båda vajrarna är exakt lika långa..

Lite utdrag..

OBS, vajrarna måste vara lika spända på båda sidor och utan slack

Detta alltså innan man spänner fjädern.


Skulle vajern trassla sig eller hoppa av på ena sidan medan porten öppnas eller stängs kontrollera
följande:
Släpp spänningen på fjädern. Utför aldrig något arbete på porten med fjädern uppspänd.
1)
Kontrollera att portbladen och skenorna är i våg. Om inte, justera.
2)
Kontrollera att vajrarna är lika spända i båda sidor. Om inte, justera.
3)
Kontrollera att de horisontella skenorna har lika avstånd mellan varandra och är i 90 grader
mot portöppningen
 
Redigerat:
Har du löst problemet? Har exakt samma problem på exakt samma port....
 
Hej

Nej pga massa olika omständigheter så har inte gjort något på garaget på jättelänge

Men när jag höll på sist så rullade wiren inte av . Spände fjädrarna olika. Minns inte hur många varv just nu .

Innan jag spände så sprayade jag ett streck på dom så man ser hur många varv man har spänt.

Men det kan jag kolla kanske imorgon om du vill .

Mitt problem är nu att motorn inte orkar köra ner porten den sista biten.

Med vänlig hälsning pastorn
 
  • Gilla
RasseTasse95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.