S
Hej, behöver tips på hur jag kan släppa på spänningarna som finns i björkplywooden, är det ens möjligt?

Bilden visar en skiva på 1000x700mm som ska bli ett pusselbord med en liten ram runt
 
  • Björkplywoodskiva på 1000x700mm med synliga spänningar, avsedd att bli pusselbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är att skivan bågnar du avser så tänker jag att den blir plan om du fräser spår i ramen som du limmar den i. Förutsätter att listerna som bildar ramen är tillräckligt styva för att tvnga skivan till planhet.

//Ronnie
 
S
Listerna är ganska tunna så jag tror inte de är styva nog att räta upp skivan, går det att fräs ett eller flera spår på undersidan?
 
Skooda skrev:
Listerna är ganska tunna så jag tror inte de är styva nog att räta upp skivan, går det att fräs ett eller flera spår på undersidan?
Om du menar att fräsa spår för skivan i ramlisterna och dessutom fräsa spår på undersidan av plywoodskivan så kan det nog funka. Skivan kan ju jämföras med gammaldags bladfjädrar och spårar du den försvagas ju fjäderkrafterna.

//Ronnie
 
Nja om den alltid varit så blir det svårt om inte omöjligt. sätta den i en press med värme kan kanske hjälpa. Om det uppkommit nu så beror det med stor sannolikhet på luftfuktigheten där skivan befinner sig.

Det är väldigt sällan som det är spänningar i plywood som uppkommer när man kapar upp skivan. Utan det har uppkommit efter fabrikstillverkningen. Utan oftast så vid denna årstid kan plywooden slå sig på bygghandeln beroende på luftfuktigheten.
 
S
pär h skrev:
Nja om den alltid varit så blir det svårt om inte omöjligt. sätta den i en press med värme kan kanske hjälpa. Om det uppkommit nu så beror det med stor sannolikhet på luftfuktigheten där skivan befinner sig.

Det är väldigt sällan som det är spänningar i plywood som uppkommer när man kapar upp skivan. Utan det har uppkommit efter fabrikstillverkningen. Utan oftast så vid denna årstid kan plywooden slå sig på bygghandeln beroende på luftfuktigheten.
Tyvärr så var skivan lite skev när jag fick hem den, har provat att ha den under press men utan gott resultat. Vill inte sätta på en ram under skivan för att få bukt med skevheten, den kommer att bli lite för klumpig då.
 
S
Var tvungen att försöka med något, baksidan frästes och hela skivan blötlagdes och spändes fast, efter två dagar så såg det ut såhär, helt ok. Nu kunde jag gå vidare och limma fast listerna.

Träskiva blötlagd och spänd med klämmor på en arbetsbänk för att förhindra böjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.