Har beställt ett IKEA-kök med häll (HOB 601 S) och en inbyggnadsugn (OBI C00). Jag tog för givet att 3-fas med nolla vid hällen och ett 1-fasuttag (16A) vid ugnen skulle räcka. Men när jag börjar leta så hittar jag inga uppgifter på vad som krävs för den ugnen. Några tips :question
 
Ikeas vitvaror görs av Whirlpool så du bör kunna hitta infon på deras hemsida. Inbyggnads ungnar brukar(Dom jag har tittat på) "bara" kräva 1 fas 16 amp...
 
Hej!

Är lite i samma sits. Jag har beställt kök idag och kom först för en stund sedan att tänka på spänningen till ugn och häll.

Jag ringde IKEA:s support och fick till svar att båda var 230V, hällen matas tydligen via ugnen. Å andra sidan sa supporten att de var trefas oxå men de rekommenderade bara 230v. Jag förstod inte riktigt vad de menade med det, kanske kan man välja 230V eller 400V vid installationen?

Problemet är att jag idag har en vanlig spis med ugn som matas med 400V, hur gör man då?

Någon idé någon?

Mvh /Tobbe
 
"Hällen matas via ugnen" låter som en häll med styrning (d.v.s. vred eller brytare) på ugnen som även reglerar hällen. Jag hoppas verkligen inte att en häll med egna "touchkontroller" ska matas från ugnen. Jag har nämligen ganska stort avstånd från hällen till ugnen. Har du ~3 400V med nolla framme där du ska ha ugn och häll så har du alla möjligheter att ansluta på bästa sätt.
 
Om du inte är absolut tvungen att koppla hällen via 230v så gör inte det. Du kommer att få vänta Lääääääääääääääääänge på att plattorna skall bli varma.
Mvh Tommy
 
Jag ringde också till IKEA för att kolla. Där läste man direkt ur en tabell: "Häll 230 volt effekt 6200W inkopplingsalternativ 1,2 eller 3." På frågan - vad innebär inkopplingsalternativ 1,2 och 3 - svarade man "tja, det är väl faserna då ::)". Nåja, med en effekt på 6200W så är det inte aktuellt med enfas. Om man sedan kan lägga på 400V elementspänning eller man bara kan använda 230V få väl framtiden utvisa... :-/
 
tommiz skrev:
Om du inte är absolut tvungen att koppla hällen via 230v så gör inte det. Du kommer att få vänta Lääääääääääääääääänge på att plattorna skall bli varma.
Mvh Tommy
He he det tar inte längre tid för att man koppla spisen på 230. De flesta spisar idag kan koppas på olika sätt (1,2 eller 3 fas).

Jag skulle nog koppla på samma sätt som du har idag då det innebär minst jobb. Kolla med elektrikern som skall installera vad som är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.