Hej

Köpte en bänkdiskmaskin med stickpropp, och kopplade in denna i det jordade uttaget ovanför diskbänken. När jag tog på diskmaskinens chassi fick jag en stöt. En lättare stöt, mer som kraftiga krypningar i fingrarna än en "230-volts kyss".

Har nu mätt i uttaget som jag kopplade in maskinen i.

Mellan:

fas-nolla: 235v
fas-jord: 112v
nolla-jord: 105v
nolla-diskbänk: 0v
jord-diskbänk: 94v

Jag har alltså 94v mellan jordstiftet i uttaget och diskbänken.. mellan fas och jord har jag 112, där bör det vara 235 precis som mellan fas nolla..

Vad kan felet vara?
 
Ojordat uttag.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Lite beroende på vad du använt för instrument, men mycket tyder på att din skyddsjord i uttaget har avbrott. Kolla upp det snarast.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Förmodligen är det ojordat! Huset är byggt 1957 och jag misstänker att uttaget är ditmonterat av en hemmapulare.. om man följer sladden till uttaget så ser man att det är en vidareförgrening från uttaget som ger ström till köksfläkten.. hmm kanske den också är ojordad då.. :-/
 
Jag mätte nu mellan en skruv på köksfläkten och diskbänken. Resultatet blev detsamma som mellan diskbänk och jordstift...
 
Pularen kan ha hämtat ström till alltihopa i en ojordad anslutningspunkt. Värmeelement och motorer har ofta en mindre överledning rill jord. Det är helt normalt och hanteras av skyddsjorden utan att användaren märker något. Det finns även Y kondensatorer i störningsskydd som " läcker " lite .mot jord.
 
Men som sagt du bör se till att få det där åtgärdat omgående. Just nu är det bara obehagligt. Men får du ett ordentligt fel på diskmaskinen eller fläkten så kan det bli livsfarligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.