Hej! är på jakt efter ett par kraftigare spännband i bra kvalitet för kunna dra ihop massiva golv vid golvläggning. Har testat både Biltemas och Julas, men de är för klena och viket sig lätt. De är vanliga "spännare" motsvarande spännband för 250kg, jag skulle vilja ha någon där "spännhuset" har kraftigare gods, så som de är för 2000kg spännbanden. Någon som vet var man kan få tag i något sånt, eller blir det fram med svetsen och bygga om ett par?

De jag hittat i sverige
http://www.jula.se/spannset-for-golvlaggning-190415
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Ovrigt/Spannband-for-golvlaggning-86023/

Har hittat en kraftigare modell, men sälj inte i Sverige,
http://eigerinternational.com/installation_tools.htm
 
Swedol har bra spännband 😊
 
haavard: hur fäste du dem mot golvet? gjorde du egna plattor eller finns det att köpa där man kan fästa valfritt spännband?
 
Jag gjorde det innan ytterväggarna var helt klara så jag kunde fästa dem i syllen. Är kanske inte alla som har den möjligheten...
 
Jag använde domkraft. Det funkade suveränt bra. Trycker ihop vad som helst. Synd bara att jag inte fick tipset förrens jag lagt halva golvet.
 
Ja har man utrymmet så fungerat det säker bra med vanliga spännband och fästa dem i syllen eller liknande :)

Domkraft likaså, men då behöver man ha två stycken stycken så man kan spänna samtidigt tänker jag mig.

Lutar i alla fall åt att tillverka ett par av 2tons spännband och lite järn.
 
De spännbanden som jag köpte på Jula gick sönder innan jag ens hann lämna parkeringen. Sämre skit får man nog leta efter.
 
haha, jag hann i alla fall lägga 3 golv med dem, 4:e golvet så krökte sig huset på det ena spännet :/ men jag hade de tidigare, blåa med röda band. Kanske var något bättre kvalitet än de som sälj nu :/
 
Vill man ha någonting som håller så håller man sig i första hand ifrån Biltema.
 
...och Jula :)
 
ullberg
...eller så modifierar man.

Jag har någon av dessa (skulle tro jula som ligger närmast). Det inbyggda bandet & framförallt spännaren är mycket riktigt klent dimensionerade (känns mest gjorda för laminat, och behöver man spännare till det så har man nog andra problem...), men själva hakarna är lite bättre dimensionerade.

Spännare och band sitter bara med var sin bult så jag skruvade loss dessa och bytte mot större grejor. Funkade utmärkt, enda kruxet var att jag lät spännaren sitta med sitt band och då kom den utanför haken, så jag fick ha en lös skyddsplatta för att inte skada golvet.

Ska se om jag hittar dem igen så jag kan ta ett foto...

(Och för att återknyta till inledningen på denna post: de kostar så lite att det omöjligt finns ekonomi för mig att ställa mig och bygga från grunden, jag handlar gärna på Jula/BT, tar det för vad det är, och värderar att de i alla fall gjort delar av jobbet åt mig till ett mycket konkurrenskraftigt pris ;) )
 
Redigerat:
ullberg: jag håller med att hakarna var är rätt ok, det är spännarna som är problemet. Vore toppen med bild om du hittar dem! jag vill minnas att på mina så var de svetsade direkt och inte bultade :(
 
ullberg
Gick ut och kollade, så här körde jag (2t band)
ImageUploadedByTapatalk1408883058.559740.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen tror jag att jag hade någon där jag klämt in skruven i bandöglan precis vid spännaren, för att klara första raderna, men det blev krångligare med skydd mot golvet och den där lösa stumpen var mer i vägen så detta var bättre där längden funkade. Sen är det bra att skruva loss så får man tillbaka sina spännband igen...

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.