hej, snubblade över denna intressanta konstruktion på en husblogg, de har gjort en gråvattenbassäng där de samlar upp använt vatten och sen plockar värme ur med vanliga pexrör i som jag förstår det, plus någon förvärmning av till-luft. Är det någon som känner till något mer ingående om denna konstruktion, hur står bassängen bör vara, gjutning osv.. ? Sen får man ställa sig frågan hur mycket kwh man kan få ur den och på vilken tid det betalar sig. Men intressant!

http://www.minenergihus.se/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=19
 
apotekarnes
Efter vad jag har fått berättat från folk i branchen, kräver detta separering av VC-avlopp och övrigt avlopp (gråvatten). En hel anläggning är tämligen dyr och lämpar sig därför antagligen bättre för idrottshallar, hotell och liknande byggnader med stora mängder varmt avloppsvatten.
 
Idén att ta tillvara värmen i avloppsvattnet är bra tycker jag.
Mycket energi som spolas ut i rören. Frågan är bara hur man bäst ska gå tillväga.
Exemplet kanske är ett bra alternativ?

Ett annat sätt kan ju vara att helt enkelt minska förbrukningen av varmvatten så att det inte blir värt att investera i återvinning. Men det alternativet betyder sämre standard, så det går nog bort.
 
Det finns ju en hel del färdiga lösningar som kan återvinna sådär 50% av spillvärmen (tex genom att förvärma varmvatten som går i en kopparslinga runt runt ett avloppsrör av metall, lite som en koaxial värmeväxlare). Funkar tex bra då man duschar eller tappar varmvatten, men inte så bra för tex bad (eftersom vattnet inte rinner ut samtidigt som man tappar upp det).

Största problemet är ju dock att få ett system där man kan ta ut värme utan att det blir stopp och/eller kletigt underhåll...
 
Effektivast är nog att "kyla" vattnet med en värmepump.

Protte
 
Jo lösningen är för gråvatten som jag förstår det. Bygger man nytt kan man själv bestämma när man slår ihop gråvatten med avloppvatten.
Men det känns ändå som risken finns för vissa "rester", det åker juh ner lite matrester i avloppet och hår och annat i duschen. En bassäng med detta vatten kan inte bli så trevlig :)

Ett hotell kan jag tänka mig att det verkligen lönar sig, men en barnfamilj? Finns det någon uppskattning på hur många kwh som en barnfamilj förbrukar i varmvatten per år?
 
apotekarnes
Jag hörde nån "expert" säga att ett hus släpper ut ungefär 2/3 i värmeförluster genom väggar, tak, fönster och dörrar, 1/6 genom ventilation och 1/6 genom varmvatten. Detta är nog väldigt ungefärliga siffror, men kan kanske ge en fingervisning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.