Hej,

Har en gräsklippare som startar dåligt (och inte alls idag), vilket jag lokaliserade till att dödmansgreppet inte öppnar --- vad det nu öppnar --- tillräckligt mycket.

Den här borde dras några millimeter mer åt vänster, då startar den utan protest:
Närbild på en motor med synlig delnummeretikett och konstruktion av en metallspak och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr verkar det inte finnas något sätt att spänna vajern och den har ett böj i varje ände som i teorin bara är att kroka i, så ska det funka.

Om jag felmonterar den här Närbild av en gul och svart cykelram med fokus på kabelfäste mot en grön bakgrund av buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här
Närbild på del av en gul och svart stege med fokus på en skadad fästpunkt mot grön bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så går det som sagt bra.

Men ska det vara så? Kan man leva så? Det måste finnas ett bättre sätt? Har vajern töjt sig och det är därför det blivit så här?
 
Hur ser den svarta delen ut vid vajerhöljet på första bilden, går det justera något där som på en cykelvajer? Finns någon liknande del på andra sidan vajerhöljet?
 
Höll på med grannens klippare i somras. Likadan konstruktion. Helt befängd. Som redan beskrivits så är det precis allting lyckas "nå fram" Har för mig att jag lyckades bända på nåt där brytaren sitter och fick det användbart.
 
Nej, det finns ingen sån spännare som brukar finnas på cyklar, i någon av ändarna. Det hade varit käckt, men icke...

Skönt att höra att fler än jag tyckt att den är lite ohjälpsamt konstruerad!
 
Exakt samma konstruktion och problem på min Meec-snöslunga. Jag klippte wiren på mitten och skruvade dit en 'sockerbit' (utan plasthöljet av någon anledning jag inte minns, men den var väl flyttad till bra-å-ha-lådan för att plasten var trasig).


Metallklämma fäster två halvor av en avskalad wire på en träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.