Har grundmålat en gammal trädgårdsbänk av trä. Detta var med pensel och det var rätt jobbigt med alla spjälor och mellanrum, så jag tänkte kanske sprutmåla nästa steg istället. Det är en en alkydfärg, kan man späda den så den kan sprutas? Lacknafta?
 
  • Burk med vit halvblank Beckers färg för utomhusbruk, hålls av en hand över ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte missminner mig så är den vattenbaserad. Jag målade ytterdörrar med beckers fönsterfärg. Men du får inte ha i för mkt vatten. Lycka till
 
Vattenbaserad är den inte. Men det är mycket möjligt att den är vattenburen och spädbarn med vatten. Det brukar framgå på burken vad man ska förtunna med.
 
Om det står "bindemedel - alkyd" är den väl alkydoljebaserad?
 
  • Etikett på en färgburk med texten "bindemedel - alkyd" och andra instruktioner för spädning, verktygspåföring och torktid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den är tixotrop kan det behövas en liten skvätt (0,5%) t-sprit för att bryta denna. Det kan ibland räcka för att få sprutkonsistens. Pröva med en liten möngd först, så att färgen verkligen torkar.
 
D Daniel 109 skrev:
Vattenbaserad är den inte. Men det är mycket möjligt att den är vattenburen och spädbarn med vatten. Det brukar framgå på burken vad man ska förtunna med.
Det står faktiskt "ska ej förtunnas". Men det kanske avser vid pensling.

Äsch, jag som tänkte överraska frugan med en färdig bänk när hon kommer hem från Ikea. Nå. Väl.
 
Det står att penseln kan tvättas med vatten. Då borde det gå att förtunna med vatten.
 
D Daniel 109 skrev:
Det står att penseln kan tvättas med vatten. Då borde det gå att förtunna med vatten.
Ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.