Hej,

Har spacklat nya gipsskivor i taket.

Jag spacklade, lade i remsan och spacklade igen. Slipade och spacklade och slipade igen.

Är det rätt att remsan ska vara så synlig, eller har jag gjort fel??
 
  • En vägg med slarvig vit målarremsa och en skadad del med synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fel kanske är att ta i, men du behöver spackla mycket bredare över remsor - minst 40 cm och sen bara en lätt slipning.

För en ovan brukar det krävas 3-4 spacklingsomgångar - och det är bättre att lägga på för lite än för mycket.

Använd ett bra spackel och bra spackelspadar annars kommer du bli tokig.

När du är nöjd grundmålar du taket och kollar resultatet i släpljus och spacklar sedan ytterligare om det behövs.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Fel kanske är att ta i, men du behöver spackla mycket bredare över remsor - minst 40 cm och sen bara en lätt slipning.

För en ovan brukar det krävas 3-4 spacklingsomgångar - och det är bättre att lägga på för lite än för mycket.

Använd ett bra spackel och bra spackelspadar annars kommer du bli tokig.

När du är nöjd grundmålar du taket och kollar resultatet i släpljus och spacklar sedan ytterligare om det behövs.
Tack. Drog på en bredare omgång nu men då ser jag att på något ställe så fäster inte pappen mot underlaget. Såg det inte innan, kanske nu när det blev fuktigt som det blev synligt. Hur reparerar jag enklast det här? Ökar risken för sprickor?
 
  • Vit takyta med små fläckar och skugga, svagt tonat med mjuka konturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robotrobert skrev:
Tack. Drog på en bredare omgång nu men då ser jag att på något ställe så fäster inte pappen mot underlaget. Såg det inte innan, kanske nu när det blev fuktigt som det blev synligt. Hur reparerar jag enklast det här? Ökar risken för sprickor?
Du kan skära upp och limma tillbaka med vävlim men det ökar såklart risken för spricka just där. Det riktiga är väl tyvärr att slita loss remsan och gör om . En medelväg kan vara att skära och limma om, men sen förstärka över skadan med en bit microlit som spacklas in.
 
Är det bara på några få begränsade platser så skär bara ut och spackla igen. Är det mycket så ta bort pappremsan och limma dit en ny med vävlim istället.

Du använde skivspackel när du satte remsan och inte vanligt spackel?
 
Hur gick det? Resignerade du och ringde målaren? 😀
 
mexitegel mexitegel skrev:
Hur gick det? Resignerade du och ringde målaren? 😀
Haha, nej, jag har limmade där pppremsan bubblade och har kört två lager spacklel till. Tycker att det blev good enough. Överväger att microlita taket, men vi får se. Hinner inte renovera någon nu innan nästa helg så ska fundera på det ☺️
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.