Jag har ett problem med mina väggar i källaren.

Jag har renoverat ett badrum i ett 50-talshus. Det är i källaren, men i den delen av källaren som bara ligger delvis under jord. Tätskikt är använt i duschen men i övrigt är rummet putsat eller kaklat, så som det gjordes när det byggdes på 50-talet.

Den nedre delen av väggarna är kaklade och den övre delen är putsade. Poängen med det är att det är snyggt samt att putsen ska hålla fukt.

På vissa ställen har det blivit fula skarvar mellan olika omgångar putsning. Detta bland annat eftersom vi behövde flytta ett fönster pga en sak i ett bygglov för en annan del av huset. Men det allra största problemet är att jag är rätt så värdelös på att putsa. Det finns också en del av rummet, en halv innervägg som är sanslöst ful, det får bara läggas på några millimeter puts och det fungerar inte för sandkornen är för grova för att putsa så tunt.

Nu skulle jag vilja spackla väggarna på något sätt. Det handlar om en del runt dörren, mot innervägg, och en del runt fönstret mot yttervägg (men ovan jord). Jag har funderat på att använda gipsspackel eller fix eller fog. Fix och fog klarar ju uppenbarligen av fukt men det känns lite onödigt. Buffrar något av dessa material fukt på samma sätt som puts?

Eller skulle det fungera med vanligt gipsspackel, kan det mögla eller på något sätt förstöras av den fukt som det då och då blir i ett badrum med både dusch och badkar? Vi har en fläkt installerad på frånluften som känner av hur fuktigt det är och då varvar upp, så det är inte blött i badrummet i alla fall.

Kan något annat fungera? Någon puts utan stora sandkorn har jag letat efter på massor av olika bygghandlare men aldrig hittat.

Tack tack för eventuella svar.
 
Gipsputs fungerar så länge det inte blir fuktigt bakom (då kan det släppa). Husfix är annars bra och enkelt att använda men bäst är ju nog putsbruk...
 
Ah, och det är ju inget problem om det släpper för det är ju bara en "dekoration" så då kör jag nog på det. Dessutom är den stora ytan som ska fixar mot en innervägg. Putsbruk har jag redan testat men när det ska putsas väldigt tunt så är det bara som att jag skrapar stenar fram och tillbaka.

Tack för ditt svar!
 
Hej , jag andvände Weber "maxfix" på mina lättbetongväggar under jord. Kan ju vara ett alternativ om det skall tåla lite fukt. Ganska lättjobbat och lättslipat. Se till att ha munskydd bara vid blandning och spackling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.