Hej
Ibland borde jag lyssnat på mig själv och inte andra.
Vi har bytt fönster och de är mindre än de tidigare.
Sambon la på 2 gipsskivor där vi behövde bygga upp. Men det räckte inte. Så han sa till mig att spackla.

Problemet är att på någit ställe behövdes bara npn milimeter spackel men på annat ställe behövdes mycket tjockare, ca 2-3 cm.
Spacklade en omgång och det har ju spruckit.
Igår spacklade jag igen och nu ska det torka så kag kan slipa och spackla en gång till.

Detta kanske funkar om vi inte skulle göra något speciellt där men vi ska sätta kakel och jag blir nu orolig att det inte kommer hålla för kaklet.
Området jag spacklar är 1meter x ca 10 cm, x 2 ställen.
Så det ska bara sitta en kakelplatta på höjden men fler på bredden. Är där diskbänken ska vara.

Har läst på i efterhand, och skulle hsft gipsputs.
Men min fråga är den:
Kommer väggen hålla för kakel? Eller måste jag ta bort o göra om?
 
Är det salningen ut till i nivå med vägg du menar så är det ju bättre att göra det i träprofiler. Det normala är ju ändå att det blir synligt och bygga på med gips och spackel kan ju rimligen inte bli så bra.........
 
S Stefan1972 skrev:
Är det salningen ut till i nivå med vägg du menar så är det ju bättre att göra det i träprofiler. Det normala är ju ändå att det blir synligt och bygga på med gips och spackel kan ju rimligen inte bli så bra.........
Finns säkert massa smarta lösningar, som var bättre än den vi har.
Min fråga är dock, om det kommer hålla för kakel. Eller om jag måste ta bort spacklet som fortfarande är mjukt.
 
Har du spacklat 2-3cm tjock lär det inte funka..
 
Bilder på hur de ser ut nu
Närbild på skarven mellan en golvlister och ett lite skadat trägolv fyllt med vit fogmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fogning mellan fönster och fönsterbräda med synlig sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lulaua Lulaua skrev:
Har du spacklat 2-3cm tjock lär det inte funka..
Tror det är max 2 cm.
Okej, förslag på lösningar? :)
 
Jag tog bort allt spackel. Det understa lagret var inte ens hårt. Så tur jag inte bara gick med på den lösningen.

Men, ska jag använda gipsputs? . Det är ju gips under, läste något om att man måste prima.
Såhär ser det ut nu Vägg ovanför diskbänk med borttaget spackel, exponerar ojämnt lagerunderlag och gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg nära fönster med borttaget spackel samt en spackelspad, svart sopsäck och glas på köksbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sunnis
Fel dimension på regeln under fönstret efter ny bytte till större eller mindre fönster? Riv det där gipset och sala på nya reglar runtom under fönstret så att de livar med övriga stommen. Sedan skruva dit en ny gipsskiva. Tejpa/remsa skarven och spackla som vanligt.
 
  • Gilla
S_lund
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Fel dimension på regeln under fönstret? Riv det där gipset och sala på nya reglar runtom under fönstret så att de livar med övriga stommen. Sedan skruva dit en ny gipsskiva. Tejpa/remsa skarven och spackla som vanligt.
Ja det verkar som de som byfgt guset har använd en 145 regel och sen en 45 regel.
Tack för tipset :)
 
sunnis
Eraze Eraze skrev:
Ja det verkar som de som byfgt guset har använd en 145 regel och sen en 45 regel.
Tack för tipset :)
Då behöver ni klyva upp något som är gissningsvis runt 30mm? Passar det inte om ni byter 45regeln mot en 70mm istället? Men annars är det inte ovanligt att stommen har udda mått/egensågat än standarddimensionerna

Edit. nu läste jag fel... det är byggt med 145+45. :rofl:

Glöm inte att tejpa ihop diffusionsplasten bakom, gissar att den är mellan 145 och 45mm regeln.
 
sunnis sunnis skrev:
Då behöver ni klyva upp något som är gissningsvis runt 30mm? Passar det inte om ni byter 45regeln mot en 70mm istället? Men annars är det inte ovanligt att stommen har udda mått/egensågat än standarddimensionerna

Edit. nu läste jag fel... det är byggt med 145+45. :rofl:

Glöm inte att tejpa ihop diffusionsplasten bakom, gissar att den är mellan 145 och 45mm regeln.
Nu kan jag inget om diffusionplast men vet att det sitter plast på utsidan över reglen där fönstret sitter. Haft en snickare här som hhölp med drt som är där ute och vi skulle ta det där inne

Ska kolla vad man kan hitta för något att sätta, måttade och fick fram måtten 20x190 mm får de hur de der ut när man tagit bort gipset :)
 
sunnis sunnis skrev:
Då behöver ni klyva upp något som är gissningsvis runt 30mm? Passar det inte om ni byter 45regeln mot en 70mm istället? Men annars är det inte ovanligt att stommen har udda mått/egensågat än standarddimensionerna

Edit. nu läste jag fel... det är byggt med 145+45. :rofl:

Glöm inte att tejpa ihop diffusionsplasten bakom, gissar att den är mellan 145 och 45mm regeln.
Kan man inte sätta osb skiva x 2 och sen en gipsskiva. Sen spackla?
 
Bara ett allmänt råd om spackel.
Jag spacklar aldrig mer än 1-2 mm.
Behövs det tjockare börjar jag alltid med gips.
Med gips kan du fylla rejäla hål utan problem.
Spackel har en tendens att sjunka, det gör inte gips.
 
  • Gilla
Fillin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.