Som rubriken lyder, om man gipsar en vägg i ett badrum (lugn, ej vattenbegjuten vägg) hur gör man med skarvarna?

Ska man skära bort de försänkta skarvarna och bara köra med remsa och tätskikt eller ska man spackla skarvarna med våtrumsspackel?

Sätter man i så fall remsan innan man spacklar över den eller tvärtom?
 
  • Gilla
Källstugan
  • Laddar…
Jon_h, som alltid har stenkoll på badrummen kommer nog svara dig här, men under tiden du väntar kan du ju läsa hans klistrade tråd överst på badrumssidan...
 
  • Älska
Anders213
  • Laddar…
Det kan bero på. Ska du kakla eller köra med matta?

Vid kakling anser jag att det inte behövs spacklas. Vet plattsättaren över huvud taget vad han sysslar med ställer de skarvarna till ytterst små problem.
 
  • Gilla
_David87_ och 1 till
  • Laddar…
Vid plattsättning spacklas ej skivskarvar däremot vid våtrumsplast skall man spackla med våtrumsspackel
 
peterand skrev:
Vid plattsättning spacklas ej skivskarvar däremot vid våtrumsplast skall man spackla med våtrumsspackel
Så sant, däremot är det inte fel att spackla skarvarna innan man remsar dom.
Men man skall se till att man använder rätt spackel...ex husfix
 
Håller inte med dig här riktigt, jag kan inte se någon anledning att spackla innan man remsar, alltså om du menar spackla upp så spackelfalsen fylls? Då blir det ju en liten bula efter man har remsat. (Men du kanske bara menar att spackla själva springan, så remsan får stöd. Det är inte fel).
 
Tack för svar, då räcker det alltså med remsa och tätskikt om man avser köra med kakel som jag.
Men hur blir det om man vill uppfylla de kommande kraven redan nu och köra med cementbaserad skiva vid duschutrymmet (minerit?)
Har de också försänkta skarvar som en gipsskiva eller får man "bulproblemet" som jon_h nämnde vid skarvarna på en sådan skiva?
 
Hur menar du att man uppfyller de kommande kraven genom att köra med cementbaserad skiva?
 
Raskus skrev:
Har de också försänkta skarvar som en gipsskiva eller får man "bulproblemet" som jon_h nämnde vid skarvarna på en sådan skiva?
Det är inte en försänkt skarv på den typen av skivor, så det blir en liten bula. Men det jämnas ut med fixet vid sättningen (om du inte ska ha lite mosaik, då kan det vara vettigt att jämna av lite efter tätskiktet).

De nya kraven kommer sannolikt gälla enbart yttervägg med diffusionsspärr. Om duschen inte är mot yttervägg så kommer gips säkert vara godkänt även i fortsättningen.
 
  • Gilla
Sebastian Agerberg
  • Laddar…
jon_h skrev:
Det är inte en försänkt skarv på den typen av skivor, så det blir en liten bula. Men det jämnas ut med fixet vid sättningen (om du inte ska ha lite mosaik, då kan det vara vettigt att jämna av lite efter tätskiktet).

De nya kraven kommer sannolikt gälla enbart yttervägg med diffusionsspärr. Om duschen inte är mot yttervägg så kommer gips säkert vara godkänt även i fortsättningen.
My bad...

Trodde vi pratade om vanliga gipsskivor..:rolleyes:
 
Fast när jag svarade dig i inlägg nummer 6 så pratade jag också om vanliga gipsskivor. :)
 
Är fix lämpligt att spackla med i våtrumsgips-skarvarna (efter att man lagt på tätskiktet) ifall det behövs för att få jämnt underlag för kaklingen?
Cementbaserat spackel skall det vara iallfall har jag lärt mig.

Några av gipsskive-ytterhörnen i badrummet är inte helt jämna. Ena skivan sticler ut kanske 2 mm utanför den andra på vissa ställen, eller ligger innanför.
Är det lämpligt att spackla dit gipshörnlister (såna där i tunn alu) för att få perfekta hörn innan tätskikt och kakel?
 
Ska du spackla så är det väl lämpligt att göra innan tätskiktet om du t.ex. har glipor i hörn på mer än 3mm. Mindre behöver ej spacklas eftersom tätskiktet täcker mindre glipor och normala sskarvar mellan skivor. Det kommer ju remsor ovan på detta och mera tätgucka.
Sticker skivorna ut så är det ju bar att ta kniven eller en grov fil och jämna till.

Håller just på och sätter Humiboard i mitt badrumsprojekt och ringde just och frågade mit plattsättare detta.

När hörnlisterna skall på plats har jag ingen koll på med det har säkert jon_h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.