Jag skulle vilja undvika lister på insidan av fönsterna och istället "förlänga" väggen hela vägen fram till rutan. Har tänkt att man kan klä den ojämna ytan med plywood, därefter spackla och slutligen måla. Hur låter detta?
 
  • Avskalad fönsteröppning utan lister visar ojämna kanter och exponerade karmar inne i ett rum med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mindre bra.
 
surris
Du kan köra utan lister och bara ha smygar men de bör anligga mot karmen och inte rutan.
 
surris surris skrev:
Du kan köra utan lister och bara ha smygar men de bör anligga mot karmen och inte rutan.

Till karmen är tanken inte rutan. Sorry för felskrivning. Jag vill undvika den look det blir med smygar och därför göra området kring fönstret enhetligt med väggen
 
raveper raveper skrev:
Mindre bra.
Mindre bra ur ett tekniskt perspektiv? Berätta såfall gärna mer
 
Är det inte enklare att köpa färdig vit MDF. Sen brukar den sticka ut ca. 1 cm. och sen tapetserar man emot den.
 
surris
Shakalaka Shakalaka skrev:
Till karmen är tanken inte rutan. Sorry för felskrivning. Jag vill undvika den look det blir med smygar och därför göra området kring fönstret enhetligt med väggen
Smygar kommer du få oavsett om du inte planerar att flytta in fönstret så det livar med väggen.

Beroende på hur mycket du behöver bygga ut så räcker det med gips, behöver det byggas ut mer så kör plywood+gips och sen spackla ihop det med väggen (använd förstärkning i hörn).

Annars finns det som nämns färdiga MDF smygar att smälla dit, om du hittar i passande djup och om kanterna mot väggen är fint skurna. Är de inte det så brukar det spricka pga för mycket fog/spackel.
 
A
Det kommer att bli svårt att undvika sprickbildning om du försöker bygga på befintligt, kanske kan microlit-väv hjälpa. Förbered dig på mycket jobb, det är inte enkelt att låta väggen gå mot fönstret utan listning.
 
  • Gilla
MLH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.