Hej på er!
I helgen ska jag börja spackla ett gipsat rum och börjar med taket. Jag är tok osäker på hur jag löser pappersremsor i tak skarvarna då jag inte har en plattform som räcker hela taklängden. Jag måste ner och flytta stol och sen upp igen och då får jag inte en hel remsa, men det kanske in gör något att man sätter den i delar?

mvh Jeppo
 
Redigerat:
Limma fast dem. Det tyckte jag var enklast.. Jag provade först att lägga dem i spackelmassan och fick bubblor.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
OK, något speciellt lim som rekommenderas?
 
Våtrumslim annars blir det pannkaka.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Säkrare med våtrumslim då det inte riskerar att lösas upp av vatten i spacklet, vävlim kommer nog funka också. Dock ska man absolut inte ha tapetlim.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Tack för svar. Det är rätt mkt som kommer behöva spacklas har jag insett. Finns det alternativ? Hörde nåt om reparations väv istället för spackel, är det ett alternativ? Eller är det bara att gilla läget, genvägar är senvägar?

mvh jeppo
 
Nej, det är absolut inget alternativ.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Köp tjänsten av en målare....blir mycket sällan bra om man inte kan spackla.....
 
Tak är sjukt svårt att få bra... Remsa med våtrumsgrund har jag använt.
Det jag tycker är bra är att använda rollbart spackel (men ingen roller). Det är enklare att slipa.
Hyr en giraffslip med dammsugare eller köp en billig om du har mycket att slipa.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Men å andra sidan så blir det aldrig bra, om man aldrig lär sig... :)

Dock kanske ett tak är lite trist att börja med :/
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Det är inte så svårt att lyckas med att spackla tak, däremot kanske du får spackla och slipa en 5 gånger innan du blir nöjd.. ;-)

Jag spacklade tak första gången jag spacklade och det blev bra. Dock tog det lite tid..

Skulle det vara så att du misslyckas varje gång kan du ta in en hantverkare sedan.

Ett annat tips är att kontrollera spacklingen i släpljus innan målning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Våtrumslim annars blir det pannkaka.
Limmar man då remsan på skarven innan man börjar spackla?

mvh Jesper
 
Ja, är det stort mellanrum mellan skivorna så fyller man det först.
 
  • Gilla
Jesper Kruse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.