Hej,

Jag har ett tak i källaren som består av stora spånskivor på detta vis :

9DIqNgo.jpg
yVr8Aok.jpg
tsAAuV8.jpg

Efter som det är ett trähus så misstänker jag att allt rör sig så för att spackla igen detta behöver jag en mjuk spackelmassa som klarar av mindre rörelser. Idag har jag en universal spackel som efter att den torkat är fortfarande lite gummi aktig och denna bör fungera.

Jag har provat fylla igen ett hål men första omgången resulterar i grop ändå, troligen är det för djupt i skårorna så frågan är nu hur man spacklar detta? Är det kanske någon typ av remsor som måste till för att det ska bli bra?
 
är du säker på spån? Tycker nästan det ser ut som tretex skivor med masonit på? Spånskivor lär vara hårdare än att du kan göra sådär när du bryter.
Men i vilket fall som helst, det är nog svårspacklat som det är. Flexibelt spackel som du menar har jag nog aldrig sett. Rör det sig så lär det spricka oavsett spackel tror jag.
Personligen hade jag nog gipsat hela taket och sen spacklat.
 
Du har troligen rätt, det tretex skivor.

Jo jag tänkte först lägga gips men det blev ett större jobb som jag inte har lust att göra nu. Jag måste ta ner tretex plattorna och då lär isoleringen åka ner också, sen måste det glesspontas och sen gips på det. Tveksam till om inte skarvarna mellan gipsskivorna också rör sig.

På spackeln jag använder står det att den klarar mindre rörelser och den känns gummiaktig när den torkat. Men annars, kan inte latex fog fixa det?
 
  • Gilla
maje
  • Laddar…
Du får nog inte till det bra med mindre än att du gipsar taket. Tretex är ett jobbigt material att spackla å måla om man vill få det riktigt slätt och fint. Jag gipsade över mina tretexskivor i sovrummet. Gips smack på å så dubbelgipsskruv
 
ja det känns onödigt att riva ner det gamla taket eller varför menar du att du ska göra det?
 
Problemet är att plattorna sitter ganska ojämt ser det ut som vilket troligen kommer göra det svårt att få gipsskivorna jämna.

Så för att göra detta rätt så måste jag dra ner tretexskivorna och då kommer troligen isoleringen åka ner. Jag får sen spika upp glesspont och efter hand som jag gör det så får jag lägga upp ny isolering. Sen är det bara till att lägga på gipsskivor, spackla och sist måla. Jag kan dock tänka mig att taket kan komma att spricka i fogarna då det trotts allt är ett trähus som rör sig.

Efter som detta känns som för mycket jobb just nu så tänkte jag om jag fyller i de där fula sprickorna så kan man elva ett tag till med det. Visst, det kommer inte bli vidare rakt men gömmer man sprickorna så tror jag att det blir bra mycket bättre.
 
gips är ganska förlåtande så lägger du bara skarvarna mitt på de gamla skivorna så gått det går så blir det nog bättre än vad det är nu.
Fast rent konkret så behöver du ju inte reta upp dig på gapen alls. Det är ju bara strunta i dem på samma sätt som du struntar i det om du fogar allting. Det är ju bara en tankegrej ändå.
Har man ett äldre hus får man nog leva med att det rör sig och spricker här och där ändå. Det ingår.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Antingen mjukfoga i skarven så det syns eller bara låta det va, du kommer aldrig nånsin få ett slätt och fint tak med dessa skivorna. Gips är det enda som kan göra det fint.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Jag snyggade till ett liknande tak genom att slipa med maskin över alla skarvar så att dom blev släta, sedan limmade jag pappremsor med våtrumslim över alla skarvar och sedan spacklade jag två gånger.
Med "rätt" belysning så ser det riktigt bra ut, inget släpljus i taket.
Det var nog 5 år sedan men inga sprickor än.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.