Hur spacklar man som ett proffs?

Jag använder Ardex 820. Brukar börja med att limma pappersremsor i gipsskiveskarvarna med flugger vävlim. När det torkat så spacklar jag så att gropen mellan gipsskivorna blir plan och låter detta torka. Sen lägger jag ett bredare område på ca 30 cm. När detta torkat så slipar jag först kanterna så att dom blir tunna. Sedan fortsätter jag med mittenpartiet. Resultatet blir en uppförsbacke, en plan yta och en nedförsbacke. Inte alls bra. Jag vill ha en så gott som osynlig backe så att när man drar med handen över så känner man inte att det är spacklat. Jag lyckas aldrig med detta.

Finns det någon spackelexpert här som kan berätta hur man gör på rätt sätt? Skulle bli mycket tacksam.
 
Teoretiskt sett så har du altid en "kulle" men kullens höjd och bredd spelar så klart stor roll hur den upplevs.
Vad skulle hända som du slipar ner mittendelen mera ?

jag gör samma som du och lyckas inte hitta mina skarvar i efterhand. Men spacaklar oftast 3-4 "varv".
- Remsa
- ca 5 cm bredare än kanten på dalen mellan skarvarna - slipa
- Lägga till ca 10 cm till på varsin sida, tunt. Slipa
- grundmåla ett lager
- Titta med pannlampa för släplus.
- markera felakigheter
- spackla en sista gång.
- Slipa och måla.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Teoretiskt sett så har du altid en "kulle" men kullens höjd och bredd spelar så klart stor roll hur den upplevs.
Vad skulle hända som du slipar ner mittendelen mera ?

jag gör samma som du och lyckas inte hitta mina skarvar i efterhand. Men spacaklar oftast 3-4 "varv".
- Remsa
- ca 5 cm bredare än kanten på dalen mellan skarvarna - slipa
- Lägga till ca 10 cm till på varsin sida, tunt. Slipa
- grundmåla ett lager
- Titta med pannlampa för släplus.
- markera felakigheter
- spackla en sista gång.
- Slipa och måla.
Tack för svaret.

När jag slipar mera i mitten så slutar det alltid med att kanten där gipsskivan blir tunnare kommer fram med resultatet att jag måste spackla en gång till.
 
Låter ju mer som du har problem med slipning än spackling. Vad slipar du med?
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag tycker dom är kass att slipa skarvar med ( ja, hela väggar med). Om du inte vill köra med en riktig väggslip tycker jag att en Mirka med Abranet är lättare, och börja med ett ganska grovt nät så du inte nöter på med nåt 180 på samma ställe.
[länk]
En sak som jag har märkt med den platta jag slipar med är att det är svårt att slipa med skaftet på. Jag brukar ta bort det och hålla plattan i handen. Det funkar bättre. Tror det beror på att det är svårt att få trycket på rätt ställe med skaftet på. Med plattan i handen så blir det betydligt enklare att trycka där det behövs.
 
Då får du skaffa lite era erfarenhet helt enkelt. Hur mycket man ska slipa och var man ska slipa kontra hur mycket ska man spackla och vart är något som kommer. Det kan ju vara så att väggarna är sneda också vilket gör att det är änn svårare att undvika "bulor".
 

Bästa svaret

Låter lite som att du ändå gnuggar lite för lokalt på olika områden av skivskarven.
Det är långa lätt drag som gäller. gärna lite tvärs och diagonalt över skarven, så skapar du inte diken med slipklossen.
Det är också lite erfarenhet att lära sig jobba med lagom mängd spackel.
Jag har tidigare haft på för mycket spackel. Numera kör jag nästan snålt istället. Det innebär att jag får komma tillbaka och spackla rätt många gånger men det blir å andra sidan väldigt lite svett som går åt till slipningen och väldigt lite spackel som bara omvandlas till damm och hamnar i dammsugaren.
Det handlar alltså bara om ett fåtal lätta drag med slipklossen varje lager.
Hade väggslip ett tag men tyckte mest att det var tungt och krångligt samt lätt gav diken och skador.
Nu kör jag alltid för hand med abra-net samt slipar tunt med riktigt bred spade
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Låter lite som att du ändå gnuggar lite för lokalt på olika områden av skivskarven.
Det är långa lätt drag som gäller. gärna lite tvärs och diagonalt över skarven, så skapar du inte diken med slipklossen.
Det är också lite erfarenhet att lära sig jobba med lagom mängd spackel.
Jag har tidigare haft på för mycket spackel. Numera kör jag nästan snålt istället. Det innebär att jag får komma tillbaka och spackla rätt många gånger men det blir å andra sidan väldigt lite svett som går åt till slipningen och väldigt lite spackel som bara omvandlas till damm och hamnar i dammsugaren.
Det handlar alltså bara om ett fåtal lätta drag med slipklossen varje lager.
Hade väggslip ett tag men tyckte mest att det var tungt och krångligt samt lätt gav diken och skador.
Nu kör jag alltid för hand med abra-net samt slipar tunt med riktigt bred spade
Menar du att jag ska slipa som ett kryss så att slipningarna tar ut varandra och därmed inte lämnar djupa diken?
 
E Elnovis skrev:
Menar du att jag ska slipa som ett kryss så att slipningarna tar ut varandra och därmed inte lämnar djupa diken?
Precis.
Samt tänka dig att det mesta av jobbet att få det jämnt gör du med spackelspaden.
Det är lätt hänt att man vräker på alldeles för mycket och sen får slipa som en galning, vilket sällan blir bra.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Precis.
Samt tänka dig att det mesta av jobbet att få det jämnt gör du med spackelspaden.
Det är lätt hänt att man vräker på alldeles för mycket och sen får slipa som en galning, vilket sällan blir bra.
Tack för bra tips. Jag ska testa det du säger. Låter vettigt.
 
Det vinns två sätt att tänka med spackling som jag ser det.

Spackla på lite för mycket och sen slipa. Gör du det bra räcker det med en spackling och du vinner på torktid. Totalt sett går detta snabbast

Spackla flera tunna lager och slipa minimalt. Det tar längre tid eftersom du får fler torkomgångar men du slipper slipa.

Jag försöker minimera slipningen eftersom jag tycker den är jobbig, smutsig och tråkig. Har jag spacklat bra räcker det med en omgång 180 för att få bort missar.

En annan variant är att måla ett lager och sen spackla en gång till. Första målningen avslöjar alla missar
 
Spackla 2-3 ggr tunt och slipa lätt mellan lagren. Låt kornen på sandpappret jobba istället för att försöka lägga mycket tryck och kraft på slipverktyget, då det senare kommer ge dig dåligt resultat. Att spara 3-4 timmars torktid för att kleta på tjockare skickt hade jag undvikt. Möjligtvis om man använder sig av ett billigare spackel som tar en halv dag att torka, men annars så blir det bara merjobb för axlar och armar.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag tycker dom är kass att slipa skarvar med
Ja det finns säkert bättre men nog ska man få till acceptabla, eller rent av riktigt bra, gipsskiveskarvar med en sån och lite övning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.