Hej
Har under de senaste dagarna agerat målarmästare i vårt blivande hus. Så mycket mästare kan jag väl egentligen inte säga att jag är, snarare tvärt om. Om jag någon gång blir tvungen att skola om mig, så blir det inte till målare. Detta är värre än halsfluss och baksmälla samtidigt.

Hur bär man sig åt? Täckpappen på golvet flikar upp sig och fungerar som snubbeltråd om man inte tejpar överallt och denna makeringstejp knögglar ihop sig till en oanvändbar sträng. Taket är nu målat och resultatet blev flammigt och gav en redig nackspärr. Vet ni hur lätt det är att måla 40 kvm tak och hoppa upp och ner på en pall?

Alltså, spackla är ju lätt. Men slipningen, huur kan det bli så mycket damm? Ett drag med sandpappret och jag tycker att dammkvoten är fylld för länge sedan. Vart kommer allt damm ifrån, det blir ju drivor av vitt mjölfint damm. Inte hade jag andningsmask heller, så hälften är i lungorna och hälften har förstört dammsugaren.

Vad är det som är easy med "easy up"? Tapet som rullar sig på väggen och som blir klistrig på framsidan. Att sätta tapet kant i kant förutsätter att första våden är rak, annars går det åt skogen.

Men måla måste vara enkelt, visst om man inte bryr sig om resultatet. Hur kan vanlig vit färg bli randig? Och hur kan det bli färg bakom maskeringstejpen, på den ytan som inte skall målas.

Detta är vansinnigt, och skall detta vara roligt? Jag har inte skrattat en enda gång, inte ens dragit på munnen. Jag lever i en annan värld, trodde att jag skulle mysa omkring bland färgburkar och penslar. Men fötterna värker, ryggen värker o huvudet är snurrigt av all färg och lim.

Nån som vill köpa ett hus? Trädgården är fin, tror jag. Den var det tidigare i alla fall, men man kanske ska vattna?

En trött
Al
 
Hej Al vad skönt att höra att det finns fler som inte är proffs ;D Men se det från den ljusa sidan snart är det klart och vad du ska vara stolt över det arbete du har gjort ::) Ha en bra dag Malin
 
RilleRock

Billigt blir de ialafall ;D
 
Måla är trist...

men lite tips som jag upptäckt.
Köp den dyra pappen med silverbeläggning att täcka med. Den är så bra att du kan återanvända den.
Tejpa med silvertejp eller amerikatejp (tjock maskeringstejp)

Köp en grovdammsugare, eventuellt med en grovistillsats och dammsug kontinuerligt.

När du maskar mellan två ytor skall du måla över tejpen med samma färg som den du täcker över. När den torkat kan du måla med den anslutande färgen.
Dra sedan tejpen försiktigt.

Rolla taket med skaft.
Då slipper du klättra.
Ha flödigt med färg. Nästan så det dryper, upp med rollern, fyra-fem drag, och ny färg.
Samma med väggfärgen. Använd skaft där med.

Och till sist!
Kosta på dig bra verktyg när du jobbar. Det är värt skillnaden.

Säger Nix som på inget sätt är något målarproffs!
 
aljan skrev:
Detta är vansinnigt, och skall detta vara roligt? Jag har inte skrattat en enda gång, inte ens dragit på munnen. Jag lever i en annan värld, trodde att jag skulle mysa omkring bland färgburkar och penslar. Men fötterna värker, ryggen värker o huvudet är snurrigt av all färg och lim.
Och jag som trodde det var mig det var fel på. Tydligen gör andra samma erfarenheter. Till det närmaste målningsäventyret tänkte jag vara smart och hyra in en målare. SJÄLVKLART blir det som vanligt när man anstränger sig och tar hjälp av en hantverkare: Förseningar förseningar vilket leder till att jag får göra det själv ändå.

Nu lever jag i tron att det går mycket lättare och är roligare när man gjort det en gång förut.
 
Övning ger färdighet. Blir det bra är det roligt, efteråt i alla fall.

Instämmer med Nix, skaffa bra verktyg och använd skaft på roller till tak. Bra färg är också att rekommendera.

/EB

som just målat 2 fönstersmygar för 4:e gången och har 14 kvar som inte påbörjats....
 
  • Gilla
Anton88
  • Laddar…
Hej

Har nu legat nere under några dagar för flyttning. Klar abstinens. Det är tur att man glömmer allt elände så fort, nu står vi nämligen stolta och kollar på vårt nymålade tak (som är penselmålat eftersom det är panel eller brädor eller vad det kallas) och nytapetserade väggar och funderar på vad nästa projekt blir. Tänkte tidigare att det aldrig blir någon nästa gång, utan det blir hantverkare för hela slanten. Men man vet aldrig, det kanske inte var så illa ändå.

Gick in på en av byggahusmedlemarnas hemsida, en som bygger med lösvirke och till och med eget virke. Så jag ska nog inte gnälla om några tapeter.

Al
 
Känner igen det där alltför väl. :p
Efter allt slit med spackel och vägg som bubblar hela tiden, så gav jag upp och målade över allt, och inte var det lättare att måla heller. Och förbannade damm... Vore bra om man kunde slippa att slipa.
Men nu har i alla fall färgen kommit upp i vardagsrummet och hallen. Köket nästa. Men det blir en lång paus dock.
 
Jag är precis klar med den tunga renoveringsbiten.

Tack och lov bara 65 kvm lägenhet.
Ommålat väggar och tak plus ny parkett på 40 kvm.
Nu skall den säljas och vi flyttar till ett 150 kvm stort renoveringsobjekt...

Nåväl, inte ett dugg synd om oss faktiskt.
Den metod som jag tyckte funkade bäst var att rolla på spacklet, smeta jämt med spackelspade och slipa.
Körde bara ett lager, vilket gav ett ok resultat.
En gång till, och det hade blivit bra.
Ytterliggare en gång och det blir nog närmare perfekt.

Jag hade vanligt handspackel, kanske finns mer lättflytande?

Och ett tips till. Slipplatta med ledat huvud!
Kanske det viktigaste av alla verktygen.

Uppskattade också hörnrollern och saknade sparmålaren även om det funkade att tejpa ner "snobbrand". (Dvs att takfärgen går ner en bit på väggen).

Och ja, jag är verktygsfreak!
Utan mina 11 DeWaltverktyg skulle det ju aldrig funka ;)
 
Köp ordentlig maskeringstejp inte de billiga sorterna som knappt har något klister, så slipper man att det rinner under tejpen. men de kostar cirka 55 kr rullen......
 
Jaa, käre värld. Man undrar ju hur det ska gå för oss som just är i startgroparna att börja just med spackling, slipning, målning och tapetsering! :p ???

Blir väldigt spännande att se hur flammig och dant det blir.
 
Oj, jag inser just nu ännu mer hur värdefull min svärfar som är målare är. Det är en fröjd att se på både när han arbetar och efter han har arbetat. Synd att det är så omöjligt att lära sig själv bara. Jag har alltid mer färg på mig själv än det som jag håller på att måla. Hur kan det vara så?
 
Hihi...det låter precis som jag! Jag blir vansinnig på allt damm och bubblor och takmålning och allt! Jag hade också fått för mig att jag skulle måla och allt det där med ett leende på läpparna, men icke. Hur kan man få så himla ont i fötterna? Taket var inte lätt att måla ens med skaft.....armarna värkte redan efter några få kvadrat, och nog f*n blev det randigt! Slutade med att jag hoppade upp och ner på en pall och målade med vanlig roller istället.

Hörnroller som någon nämnde låter som en bra uppfinning....hur funkar den och vart finns den? Har nog bara sett vanliga rollers ute i butikerna och de är ju värdelösa att måla hörnen med! Fondväggen målade jag kanterna med en så liten pensel att man nästan fick ha förstoringsglas för att se den.....

Menmen....bara golvet kvar i sovrummet och sen är det bara 2 sovrum, ett vardagsrum, ett kök, två hallar och ett grovkök kvar. Oj, glömde visst nämna att trädgården ser ut som en tilltufsad energiskog om man jämför med grannarnas perfekt ansade......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.