Frågan kanske verkar dum, men jag håller på att sätta upp lite golvsocklar (såna där höga profilerade) som jag skruvar i plugg som sitter i tegelväggen. Använder även skruv där det är råspontsväggar. Men nu funderar jag på man nån gång skulle vilja ta bort socklarna (de jag rev ut hade iofs suttit sen 1929), så har ju skruven den nackdelen mot spik att det blir svårare, man bör helst hitta skruvhålen om man inte vill göra alltför stor åverkan på väggen :). Är det då fel att som jag gjort spackla över skruvhålen, bör man kanske måla över bara? Känns ju inte lika snyggt, men man vill ju underlätta underhåll också...

/A
 
Finns säkert många olika synsätt. Mina funderingar ang detta är att inte spackla. Just för att det ska bli enkelt att lossa senare. I mitt tycke stör man sig inte på de små lackerade skruvhuvudena som är på listskruvarna.
 
...sluta skruva använd montagelim.....
 
På dörrfodret körde jag med övermålad spik blev bra tycker jag, skulle inte tveka att göra detsamma med skruv. Vill man kunna ta loss är väl kardborre det bästa :rolleyes:
 
Klart du ska spackla skruvhålen. Du kommer störa dig till döds om du inte gör det.
 
5.2 racing skrev:
Klart du ska spackla skruvhålen. Du kommer störa dig till döds om du inte gör det.
Jo, men om man skulle behöva ta bort socklarna (och de dessutom ska återanvändas), så menar du att man får skrapa fram skruvskallarna eller?

/A
 
men man tar ju inte bort socklarna....!!!!
 
Ska du byta skruvhål då också? Efter femton år och tre golvbyten kommer sockeln se ut som en schwizer-ost. Snyggt.
Det är dina socklar, men jag hade spacklat.
 
Håller med ovanstående, hur ofta tar man bort listerna? Om man lägger om golvet för X -hundra per m2 så kan man väl kosta på sig lister för någon tusenlapp..

Har själv precis satt lister på hela nedervåningen med en kombination av limmade och skruvade. De skruvade blev även spacklade och allt naturligtvis målat på plats..
 
Jag föreslår, liksom MathiasS, montagelim. Och en bit kraftpapper som delar sig den dag Du vill ta bort.
Från vägg och ut: lim - kraftpapper - lim - list.
Kraftpapper används vid svarvning av skålar. Skålen limmas då fast på en träpatron och när den är färdig "bryter" man bort den, och pappret delar sig. (Kraftpapper = brunt omslagspapper).

per
 
  • Gilla
SirFixalot
  • Laddar…
pernitta skrev:
Jag föreslår, liksom MathiasS, montagelim. Och en bit kraftpapper som delar sig den dag Du vill ta bort.
Från vägg och ut: lim - kraftpapper - lim - list.
Kraftpapper används vid svarvning av skålar. Skålen limmas då fast på en träpatron och när den är färdig "bryter" man bort den, och pappret delar sig. (Kraftpapper = brunt omslagspapper).

per
Bra idé med pappret, hur tätt sätter du pappersbitarna, och vilken area har de ungefär?
 
Säg så här då..... om du ska måla väggarna ska du ha mjukfog mellan överkant på golvlisten och väggen. Denna mjukfog rägger för att hålla sockeln på plats. Då har du inte använt någon infästning som är överflödig eller jobbig att få bort.
 
Jag vet inte, men prova med en meter mellan varje. Storlek ungefär som ett visitkort.

Jag har aldrig provat metoden utom vid många gånger då jag svarvat, ock då är det en vedertagen och säker metod. Och den bör med stor säkerhet även fungera för en sockellist och kanske även för andra montage där man vill kunna demontera utan att förstöra. Frågan är hur man trycker listen mot väggen över natten, och den överlåter jag till någon annan med god fantasi.

per
 
pernitta skrev:
Frågan är hur man trycker listen mot väggen över natten, och den överlåter jag till någon annan med god fantasi.

per
Sist använde jag några kartonger med kakelplattor, en liten byrå och ett bord.....;)
 
MathiasS

Vi tycker inte att det blir snyggt att måla i vårt hus från 1962. Vi sätter tapet efter att först bl.a. tagit bort sockellisterna. Det var återmonteringen av dessa som jag närmast tänkte på, och då skulle man kunna prova mitt förslag (Nu har vi i och för sig tapetserat om flera gånger under det halva seklet, och då har jag satt fast listerna med en "köttbulle" plastic padding).

Från början satt listerna några mm från väggen. Det skulle vara luftcirkulation, och man satte små bitar masonit bakom listen. Bitarna är nu borta, och inte märks någon skillnad.

per
 
  • Gilla
Cerebrus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.